توقف 4 طرح کلان دانشگاه علم و صنعت به علت نبود اعتبارات، مغلوب شدن بودجه تحقیقات در مقابل تورم
به گزارش وبلاگ چارگون، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران از توقف چهار طرح کلان ملی واگذار شده به این دانشگاه از سوی شورای عالی عتف اطلاع داد و گفت: از پنج سال گذشته تا به امروز اعتبارات این طرح ها اختصاص داده نشده، ولی دانشگاه در قالب اجرای طرح های تحقیقاتی دوره دکتری و کارشناسی ارشد این طرح ها را احیاء نموده است.
دکتر داود یونسیان در گفت وگو با وبلاگ چارگون، با بیان اینکه چهار طرح ملی کلان به این دانشگاه واگذار شده است، اضافه کرد: پلتفرم خودرو، قطار پرسرعت ملی، بخشی از طرح طراحی و ساخت هواپیمای 150 نفره و توربین ملی از جمله طرح های کلان ملی است که دانشگاه علم و صنعت در آن مشارکت داشته است.
وی اظهار کرد: در سه تا چهار سال اخیر تقریبا همه این طرح ها در دانشگاه بدون اختصاص بودجه ای رها شده است، ولی دانشگاه به وسیله بودجه های داخلی و حمایت های انجام شده در دانشگاه این طرح ها را زنده نگه داشته است.
یونسیان، با بیان اینکه اخیرا اخبار خوبی در زمینه احیای این طرح ها از طرف دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شنیده می گردد، خاطر نشان کرد: با توجه به ماهیت این طرح ها که احتیاجهای اصلی فناوری کشور است، رویکرد نو دولت و وزارت علوم می تواند یاری کند تا این طرح ها ادامه یابد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت، با تاکید بر اینکه در سال های اخیر هیچ بودجه ای به این طرح ها اختصاص داده نشده است، یادآور شد: همه این طرح ها دارای کارفرما و شریک فنی و مالی آن مشخص بود، ولی سیاست های دولت قبلی بر این بود که این طرح ها فعلا مسکوت باقی بمانند، ولی دانشگاه با توجه به استراتژیک بودن، این طرح ها را متوقف نکرد.
وی با بیان اینکه ساختار اجرایی این طرح ها در دانشگاه موجود است و حذف نشده است، یادآور شد: این طرح ها در قالب طرح های کوچک تحقیقاتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پیگیری می گردد.
به گفته این مقام مسؤول، به طور میانه این چهار طرح کلان ملی تا به امروز به اندازه 30 تا 40 درصد پیشرفته داشته اند.
یونسیان به بیان پرداخت اعتبارات پژوهشی و فناوری دانشگاه ها در لایحه 1401 بودجه پرداخت و با تاکید بر اینکه این حوزه احتیاج به توجه جدی دارد، گفت: در برنامه های کشور صحبت از اختصاص یک درصد از GDP به امر تحقیقات بود، ولی در حال حاضر کمتر از 3 دهم درصد در واقعیت رخ داده است.
وی با بیان اینکه در 4 تا 5 سال اخیر دانشگاه ها دچار فقر جدی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی هستند، خاطر نشان کرد: در این مدت هیچ تجهیزات نوی به دانشگاه ها تزریق نشده و در حال فرسودگی هستند و از سوی دیگر بودجه های تحقیقات کاربردی و بنیادی محدودیت است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران، اعتبارات تحقیقات بنیادی و کاربردی دانشگاه ها را ناچیز مطرح کرد و گفت: گرنت های تحقیقاتی همه دانشگاه ها در مقابل تورمی که در کشور موجود است، اثرات خود را از دست داده اند.
وی با بیان اینکه این شرایط در بخش آموزش نیز حاکم است، یادآور شد: دانشجویان دوره دکتری احتیاج به یکسری مواد مصرفی و تجهیزات در حوزه پژوهشی دارند و در طی 5 سال اخیر کم توجهی به حوزه پژوهش، خطراتی را برای دانشگاه ها ایجاد خواهد نمود و دولت نیز باید به آن توجه کند.
وی در مورد اندازه کاهش اعتبارات پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: اعتبارات این حوزه در دانشگاه ها کاهش نداشته، ولی رشد هم نداشته و ثابت مانده است و با توجه به تورم کشور، این اعتبارات اثرات لازم را ندارند.
به گزارش وبلاگ چارگون، توسعه فناوری های کلیدی هواپیمای جت مسافربری 150 نفره، طراحی کفی (platform) ملی برای خودروی سواری کلاس B، طراحی و ساخت پروتز عصبی حرکتی زیرجلدی برای بازیابی حرکت در افراد دچار ضایعه نخاعی و ایجاد سامانه حمل و نقل هوشمند در کشور و پیاده سازی یک سامانه حمل و نقل سریع السیر ریلی با استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری دنیا چهار طرح کلان ملی است که با تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان دانشگاه محوری واگذار شد.
بهره بردار طرح توسعه فناوری های کلیدی هواپیمایی جت مسافربری 150 نفره این طرح کلان ملی، سازمان صنایع هوایی ایران است و با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر مجری محوری در بخش هواپیما، دانشگاه صنعتی اصفهان مجری همکار در بخش اویونیک اجرایی شد. دانشگاه علم وصنعت ایران پس از هماهنگی با سازمان صنایع هوایی ایران و دانشگاه های دیگر، برنامه اجرای پروژه طراحی و ساخت هواپیمای 150 نفره را تهیه و تدوین کرد.
هدف اصلی از اجرای طرح طراحی و ساخت پروتز عصبی حرکتی زیرجلدی استفاده از مهندسی عصبی برای برطرف مسائل حرکتی در بیماران ضایعه نخاعی و ساخت یک پروتز عصبی حرکتی زیر جلدی است.
پروتز عصبی حرکتی یک سیستم میکروالکترونیکی است که بر مبنای مغز انسان، حرکت را در عضو فلج ایجاد و کنترل می نماید. مهمترین ویژگی سیستم استفاده از الکترودهای زیرجلدی برای ارسال فرمان های حرکتی به اعصاب حرکتی است. سیستم دارای یک بخش نوروچیپ است که در داخل بدن کاشته می گردد و به صورت بی سیم اطلاعات لازم را از یک کامپیوتر کوچک قابل حمل خارجی دریافت می نماید. اجرای این طرح، زمینه لازم را برای توسعه فناوری عصبی در تمام زمینه های آن در ایران فراهم می نماید.
در طرح کلان ملیپروژه طراحی پلتفرم ملی خودرو در کلاس B دانشگاه علم وصنعت مجری است و همکاران این پروژه دانشگاه های امیرکبیر، خواجه نصیر و دانشگاه تهران هستند.
پروژه کلان پیاده سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت که بر اساس سیاست های مشخص شده برای کشور در سند منظره بیست ساله و برنامه پنجم توسعه مالی اجتماعی در شورای عتف به تصویب رسیده است، با موضوع دانشگاه علم وصنعت ایران و با همکاری مرکز تحقیقات راه آهن و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خردادماه سال 1391 کار خود را شروع کرد.
هدف اصلی این پروژه دستیابی به فناوری های اصلی و توان طراحی پایه سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت به وسیله به کارگیری دانش موجود در کشور و ایجاد دانش از روش های مختلف از جمله انتقال فناوری و یا مشارکت حقوقی بین المللی است.
منبع: خبرگزاری ایسنا