نگهداری واکسن کرونای فایزر در دمای مریخ

به گزارش وبلاگ چارگون، احتیاج به ذخیره سازی در دمای منفی 70 درجه سانتیگراد چالش بزرگی است. بسیاری از بیمارستان ها از چنین امکاناتی برای ذخیره سازی که بتواند دمای هوا را به دمایی مشابه سیاره مریخ (میانگین دمای روزانه منفی62 درجه سانتیگراد) کاهش دهد، برخوردار نیستند.

نگهداری واکسن کرونای فایزر در دمای مریخ

احتیاج به ذخیره سازی واکسن کرونای فایزر در دمای منفی 70 درجه سانتیگراد چالش بزرگی است

پس از اعلام اخباری مبنی بر موفقیت آمیز بودن دو واکسن ویروس کرونا، توجه ها به موضوع مهم توزیع واکسن به نقاط مختلف دنیا معطوف شده است. این درحالی است که گفته می گردد واکسن ها هنگام جابه جایی باید در دمای مشابه دمای مریخ، یعنی منفی 70 درجه سانتیگراد نگهداری گردد.

اگر واکسن غول دارویی ایالات متحده، فایزر، تایید گردد، واکسن ها در محفظه هایی به اندازه چمدان، که دما را حدود منفی70 درجه سانتیگراد تنظیم می نماید، ارسال می گردد. هر محفظه توانایی نگهداری چندین هزار دوز واکسن ارزشمند را دارد و برای امنیت در آن ردیاب های GPS کار گذاشته می گردد.

فایزر بدون دریافت یاری های دولتی به تنهایی از عهده فراوری واکسن برآمده است و گفته می گردد که تا به امروز بیش از 2.7 میلیارد دلار برای این واکسن هزینه نموده است. این مبلغ چشمگیر، شامل خرید مواد اولیه مورد احتیاج واکسن (که هنوز تایید نشده)، ساخت فریزر های بزرگ برای ذخیره واکسن ها و آماده کردن آن ها برای توزیع دنیای است.

احتیاج به ذخیره سازی در دمای منفی 70 درجه سانتیگراد چالش بزرگی است. بسیاری از بیمارستان ها از چنین امکاناتی برای ذخیره سازی که بتواند دمای هوا را به دمایی مشابه سیاره مریخ (میانگین دمای روزانه منفی62 درجه سانتیگراد) کاهش دهد، برخوردار نیستند.

سوامی ساها، یک مشاور بهداشتی در ایالات متحده می گوید که چنین فریزر هایی مانند تک شاخ ها هستند. او به ای بی سی گفته یافتن این فریزر ها بسیار سخت است. چون این دما سردترین دما برای ذخیره هر واکسن یا هر دارویی است.

سیستم های GPS که در محفظه های واکسن کار گذاشته شده، به فایزر یاری می نماید تا دما را کنترل نموده و همچنین از سرقت احتمالی واکسن پیشگیری می نماید.

استرالیا مبلغ 10 میلیون دوز واکسن را به فایزر پرداخت نموده است. در صورت موفقیت آمیز بودن فراوری واکسن، این غول داروسازی 200 میلیون دوز به اتحادیه اروپا، 100 میلیون دوز به ایالات متحده و 40 میلیون دوز هم به انگلستان می دهد.

در اوایل ماه جاری فایزر بیان نمود که به مراحل آخر آزمایشات بالینی رسیده و واکسن 90 درصد اثربخش بوده است. این احتمال وجود دارد که در صورت خاتمه مراحل آزمایش فایزر از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست تایید اضطراری کند.

شرکت داروسازی مدرنا هم اعلام نموده که به واکسنی دست یافته که 94.5 درصد اثربخشی دارد. به نظر نمی رسد که واکسن مدرنا به اندازه رقیبش فایزر به دما حساس باشد. واکسن مدرنا به صورت فریزشده ارسال می گردد، اما این شرکت می گوید که می تواند به مدت 30 روز در یخچال معمولی نگهداری گردد.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید

به "نگهداری واکسن کرونای فایزر در دمای مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری واکسن کرونای فایزر در دمای مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید