امضای تفاهم نامه با سازمان زندان ها با هدف حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای مددجویان

به گزارش وبلاگ چارگون، این تفاهم نامه امروز سه شنبه 29 مهرماه 99 در محل عمارت تاریخی کوشک تهران به امضای معاون صنایع دستی کشور و معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور رسید. دو طرف درخصوص هم افزایی برای ایجاد اشتغال، حرفه آموزی و نیز ایجاد درآمد پایدار برای مددجویان و خانواده های آنان با هدف کاهش نرخ بازگشت مجدد مددجویان به زندان و ایجاد فضایی مناسب برای زندگی و فعالیت آنان در اجتماع با هم توافق کردند.

امضای تفاهم نامه با سازمان زندان ها با هدف حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای مددجویان

یاری به ایجاد اشتغال زندانیان به وسیله صنایع دستی

در مراسم امضای این تفاهم نامه که تعدادی از مدیران کل این دو معاونت نیز حضور داشتند، پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور گفت: امضای این تفاهم نامه در ماه ربیع الاول را به فال نیک گرفته و امید دارم که این تفاهم نامه سبب خیر و برکت برای زندانیان و خانواده های آنان باشد و شاهد ایجاد اشتغال و درآمدزایی این افراد به وسیله صنایع دستی باشیم.

او اضافه کرد: در سال های گذشته موضوع حرفه آموزی و توانمندسازی زندانیان در دستور کار این دو دستگاه قرار گرفته و باعث ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان شده به گونه ای که در سال گذشته 13هزار و 584 نفر از مددجویان برای فراگیری آموزش های رشته های مختلف صنایع دستی ثبت نام نموده بودند.

او بیان نمود: در نمایشگاه های مختلف از جمله نمایشگاه های ملی صنایع دستی، غرفه هایی ایجاد می شود که در آن ها فراوریات صنایع دستی مددجویان سازمان زندان ها به نمایش در می آید. در این غرفه ها شاهد صنایع دستی بسیار با ارزش هستیم که نظر بازدیدنمایندگان را به خود جلب می نماید و با استقبال فراوانی روبه رو می شود.

معاون صنایع دستی کشور در ادامه اظهار کرد: هرگونه عواید از محل فروش محصولات صنایع دستی فراوریی مددجویان به آن ها و خانواده هایشان بازمی شود. در این میان زندان چناران در استان خراسان رضوی در رشته تراش سنگ بسیار پیروز عمل نموده و مددجویان این ندامتگاه آثار بسیار زیبایی را خلق نموده اند که در بازارها و نمایشگاه ها مورد استقبال قرار گرفته است.

او در بخش دیگری از صحبت های خود، اضافه کرد: این تفاهم نامه در حالی با هدف هم افزایی بین دو دستگاه به امضا می رسد که سال جاری سال جهش فراوری نام گذاری شده و توجه به صنایع دستی از اهمیت بالایی برخودار است.

کاهش نرخ بازگشت مجدد به زندان به وسیله اشتغال

سیدعباس جوهری معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: اعتقاد ما در سازمان زندان ها این است که در کنار اقدامات تأمینی باید در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز فعال بود و خوشبختانه در این خصوص قدم های خوبی برداشتیم.

او اضافه کرد: در این میان حوزه اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است و با آموزش رشته های مختلف از جمله رشته های مرتبط با صنایع دستی قصد داریم علاوه بر ایجاد اشتغال و ایجاد شرایط برای درآمدزایی مددجویان، زمینه کاهش نرخ بازگشت مجدد آن ها به زندان را فراهم کنیم.

جوهری ادامه داد: نرخ بازگشت مجدد به زندان در بعضی از کشورها به بالای 40 درصد می رسد در حالی که در کشور خودمان در یک جامعه هدف که در یک پژوهش آماری مورد آنالیز قرار دادیم، مشخص شد نرخ بازگشت مجدد به زندان در افرادی که حرفه آموزی و دوره های اشتغال را گذرانده اند، 4,3 درصد است که این موضوع نشان دهنده اهمیت ایجاد اشتغال، حرفه آموزی و آموزش برای مددجویان است.

او بیان نمود: بسیاری از مددجویان توانسته اند کارهای زیبایی را در حوزه صنایع دستی خلق نمایند که این موضوع نشان می دهد این افراد دارای ظرفیت ها و استعدادهایی هستند که باید آن ها را شناسایی کرد.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: در کنار کانون اصلاح و تربیت، فروشگاهی به منظور معرفی و فروش محصولات صنایع دستی مددجویان دایر کردیم، با این حال از معاونت صنایع دستی درخواست داریم در مورد فروش و عرضه هرچه بهتر و بیشتر محصولات فراوریی مددجویان به ما یاری نمایند.

اهداف تفاهم نامه

توسعه و ارتقای سطح همکاری های دو جانبه پیرامون برنامه ریزی، سیاست گذاری و اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی ویژه مددجویان، پرورش و راهنمایی استعدادهای فکری و فنی ویژه مددجویان با هدف رسیدن به خودباوری و استقلال، ارتقای سطح مهارت های هنری و صنایع دستی مددجویان در اجتماع، یاری به کاهش بزهکاری و جلوگیری از تکرار جرم با کسب مهارت های هنری و ایجاد زمینه های اشتغال مددجویان و ایجاد زمینه برای بازاجتماعی شدن و کسب مقبولیت اجتماعی مددجویان پس از دوران حبس از اهدف این تفاهم نامه به شمار می رود.

بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقداماتی را انجام دهد که از جمله مهمترین آن ها می توان به برگزاری دوره های آموزشی، نظارت و ارزشیابی دوره های آموزشی، همکاری در زمینه برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها، فروشگاه ها و همایش های تخصصی، همکاری در مورد اطلاع رسانی فعالیت های آموزشی و فراوریی و همکاری برای تأمین مواد مصرفی مورد احتیاج و تجهیز کارگاه های آموزشی اشاره نمود.

همچنین از مهمترین اقداماتی که سازمان زندان ها باید بر اساس این تفاهم نامه انجام دهد می توان به تهیه، تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی، فرهنگی و هنری، برگزاری دوره های آموزشی بر اساس استانداردهای ارائه شده از سوی معاونت صنایع دستی، تأمین فضای آموزشی، معرفی هنرآموختگان، استقرار موزه های سیار و ویترین های صنایع دستی در اماکن مختلف و چاپ مقالات تخصصی در نشریات تخصصی آن سازمان اشاره نمود.

منبع: گردشبان

به "امضای تفاهم نامه با سازمان زندان ها با هدف حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای مددجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهم نامه با سازمان زندان ها با هدف حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای مددجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید