املش سبز گیلان ؛ جایی میان رشت و بهشت

به گزارش وبلاگ چارگون، اینکه شمال ایران دارای مجذوب کنندهیت های دیدنی بسیار است اصلا و ابدا بر هیچ کس پوشیده نیست. اما برای اینکه از سطح حرف کمی بالاتر برویم و به وضوح حس کنیم که زیبایی های شمال متنوع و مجذوب کنندهند باید یک به یک در هر یک از مقاصد گردشگری و شهرهای آن دقیق شویم. املش از نقاط سبز و مجذوب کننده گیلان است که نباید در شمال گردی هایتان از قلم بیفتد. این شهرستان کوچک در 75 کیلومتری مرکز گیلان یا همان رشت واقع شده است.

املش سبز گیلان ؛ جایی میان رشت و بهشت

آب وهوای این شهر واقعا دل پذیر است. همسایگی با دریا و کوهستان باعث می شود که املش، شهری معتدل باشد که جان می دهد برای پُر کردن ریه ها از اکسیژن. البته وجود کوهستان در نزدیکی آن هم باعث می شود تا تلفیقی از آب وهوای معتدل و نیمه کوهستانی را در آن ببینیم. اما املش کجاست و تماشای های آن به طور دقیق تر شامل چه مواردی می شود. در ادامه از همه اینها بیشتر خواهید خواند.

آشنایی با املش

همان طور که گفته شد، املش در گیلان قرار گرفته است. علاوه بر رشت با شهرستان های لنگرود و رودسر هم همسایه است. این شهر از آن شهرهای قدیمی ایرانی و گیلانی است که سال های طولانی روی نقشه ایران جای دارد و از زمان شاه عباس صفوی تا به حال روی خاک کشور نفس می کشد. شاید دوست داشته باشید که بدانید املش یعنی چه؟ فلسفه نام گذاری این شهر را نمی دانیم اما باید بگوییم که املش از ترکیب دو واژه ام و لش درست شده است.

اَم یعنی رود و لَش هم به معنای راکد و تنبل است. پس املش در کل به معنای رود راکد و ساکن است. ما که دقیق نمی دانیم اما رودخانه شلمان رود در نزدیکی شهرستان املش قرار گرفته است. این رودخانه دارای آبی راکد است و شاید به همین دلیل بوده که نام املش را برای این شهر انتخاب نموده اند.

جاهای تماشای املش

اجازه بدهید از تماشای های املش بیشتر برایتان بگوییم و حس وحال شهری خوش آب وهوا را با معرفی بیشتر آن، برایتان قابل تجسم تر کنیم.

آبشار سیاه تاش

در بخش رانکوه شهرستان املش، در میان کوه های زیبا و بلند این منطقه، آبشاری مرتفع وجود دارد که نامش سیاه تاش اشت. این آبشار 50 متر ارتفاع دارد و اگر در بهار یا تابستان به آن سر بزنید، خنکی هوای اطرافش و سبزی حوالی اش باعث می شود روح و روانتان حسابی تازه شود.

فاصله رانکوه از املش حدود 20 کیلومتر است و اگر می خواهید به آبشار سیاه تاش آن سری بزنید باید از قبل بدانید که برای اینکه چشمتان به جمال سیاه تاش روشن شود، احتیاج به پیاده روی در راستای جنگلی دارید.

اگر اهل سفرهای ماجراجویانه و طبیعت گردی باشید حتما از قدم زدن و پیاده روی در میان درختان جنگلی لذت خواهید برد و پاداش طی کردن دو کیلومتر راستا جنگلی در نهایت، تماشا آبشاری زیبا و مرتفع برایتان خواهد بود.

تالاب زربیجار

تالاب زربیجار از تماشای های درجه یک املش است. زربیجار هم زیباست و هم کاربردی. از آب این تالاب برای شالیکاری استفاده می شود و علاوه بر آن از زیستگاه های طبیعی است که با آغوشی باز از حیوانات مختلف و پرندگان مهاجر پذیرایی می نماید. اما آب تالاب از کجا تامین می شود؟

رودخانه هردوآب و سرشاخه پل رود آب تالاب را پُر می نمایند. این مکان بسیار زیباست و اگر تابستان و بهار راهی آن شوید، شانس تماشا نیلوفرهای آبی را هم پیدا خواهید کرد. اطراف تالاب هم درختان سبز و پوشش جنگلی دیده می شود؛ یعنی بی اغراق، با رفتن به زربیجار انگار در میان صفحات یک کتاب نقاشی در حال گشت وگذار هستید.

گفته می شود که تالاب در گذشته ها بسیار پرآب تر و وسیع تر از شرایط کنونی اش بوده است اما متأسفانه، بی مبالاتی ها و نبود مدیریت صحیح برای حفظ چنین گنجینه ارزشمندی باعث شده تا تالاب زربیجار تغییرات زیادی داشته باشد و کمی رو به افول بگذارد. حیف نیست؟ خشک شدن تالاب ها و از دست دادن منطقه ها طبیعی کشور به نفع چه کسی خواهد بود؟ قطعا هیچ کس.

پس حداقل بیایید ما به سهم خودمان به عنوان توریست در سفرهایی که به نقاط مختلف ایران داریم، تمام سعی و تلاشمان را برای حفظ طبیعت به کار بگیریم.

ییلاق هلودشت

در حوالی 30 کیلومتری املش، ییلاقی به نام هلودشت قرار گرفته است. هلودشت ییلاقی در ارتفاعات گیلان است؛ مکانی سبز، خوش آب وهوا در جنوب غربی املش. بازدید از این ییلاق به کسانی توصیه می شوند که دوست دارند، جنگل های بکر شمالی را از نزدیک ببینند.

کوه های منطقه هلودشت هم مرتفع و مشرف به شهرهای دیگر گیلان مانند لنگرود، رودسر و لاهیجان هستند. هلودشت جمعیت زیادی ندارد و از منطقه ها بکر شمال است که امیدواریم با ساخت وسازهای بی فایده و غیراصولی شلوغ نشود و آسیب نبیند.

ییلاق خصیل دشت

املش نقاط بکر و تماشای کم ندارد؛ ییلاق خصیل دشت یا خصیب دشت هم از مجذوب کنندهیت های دست نخورده این شهر است. در این ییلاق جمعیت زیادی زندگی نمی نماید. جنگل و مراتع سبز این مکان زیبا بی تردید جای مناسبی برای گشت وگذار در تعطیلات است. شاید فکر کنید که به دلیل بکربودن این منطقه، برای اقامت در آن کمی دچار دردسر خواهید شد اما این طور نیست در خصیل دشت، امکانات رفاهی برای توریستان وجود دارد.

ویلاها و ساختمان هایی در این ییلاق هست که مشکل اقامت در میان زمین های سبز و جنگل خوشبو را به سادگی برایتان مقدور می نماید. برای رفتن به خصیل دشت باید از املش به روستای لات لیل بروید. پس از طی مسافت 7 کیلومتری به ییلاق زیبا و خوش آب وهوا خواهید رسید.

روستای بلوردکان

اگر به 17 کیلومتری املش هم سری بزنید با روستای بلوردکان روبرو خواهید شد. بازید از بلوردکان جان می دهد برای کسانی که عاشق جنگل و رودخانه هستند. کسی هم پیدا می شود که از رودخانه و جنگل خوشش نیاید؟ ما که این طور فکر نمی کنیم.

بلوردکان از منطقه ها بکری است که با سر زدن به آن می توانید از طبیعت مجذوب کنندهی بهره مند شوید که سکوت و زیبایی محض را در مقابل چشم هایتان پدیدار می نماید. ظاهرا دُز ادبی ماجرا را زیاد کردیم اما باور کنید که این روستا از بکرترین و مجذوب کننده ترین نقاط سبز حوالی املش است. پس در سفر به این شهر حتما نام بلوردکان را به خاطر بسپارید.

عمارت صوفی ها

از طبیعت زیبای املش که بگذریم، نقاط تماشای تاریخی و فرهنگی هم در آن پیدا می شود مثلا عمارت صوفی ها در این شهر از زیبایی های فرهنگی و تاریخی است که باید آن را ببینید. این عمارت از یادگارهای زمان قاجار است. شاید با خودتان بگویید که تماشا خانه ای قدیمی چه اهمیتی دارد و چطور به تاریخ و فرهنگ یاری می نماید.

واقعیت این است که عمارت های قدیمی فقط بنایی نیستند که با تماشا آن یادی از گذشته ها بکنید بلکه نشانه ای از سبک زندگی در دوران های تاریخی گذشته اند و می توانند دریچه ای به سوی مطالعه بیشتر تاریخ باشند.

عمارت صوفی ها هم ارزش تاریخی و فرهنگی زیادی دارد؛ خانه ای زیبا با پنجره های آبی و گچ بری های مجذوب کننده که از ساختار و سبک بنایی گیلانی در آن استفاده شده است. حیاط پُر از دار و درخت آن هم تماشای و زیباست.

پس اگر به املش رفتید حتما به عمارت صوفی ها هم سری بزنید. احساس ما این است که اصلا پشیمان نخواهید شد و از این خانه زیبا خوشتان خواهد آمد.

قلعه شاه نشین

در بخش رانکوه املش، قلعه ای تاریخی به نام قلعه شاه نشین دیده می شود. به این قلعه تاریخی قلعه اسماعیلیان هم گفته می شود. دلیل این نام گذاری به زمان ساخت قلعه در دوره اسماعیلیان بازمی شود. یعنی شاه نشین از بخش های تاریخی املش است که در زمان بعد از اسلام ساخته شده و اگر قصد تماشا آن را دارید باید از میان جنگل و راستای سبز و تماشای عبور کنید.

حس تماشای بنایی قدیمی از نزدیک بسیار مجذوب کننده است. حتی اگر اهل تاریخ هم نباشید با رفتن به مکانی که روزگاران مختلفی را از سر گذرانده است، شکوهی تاریخی در دلتان زنده می شود. قبول دارید؟

در آخر

ایران را باید کشف کرد. گیلان را باید گشت. این کشور زیبا پر از تماشای های تاریخی، طبیعی و فرهنگی است. حرف هزاران سال تمدن و تاریخ به میان است. قصد نداریم که بی فایده و کورکورانه به تمجید از ایران و شهرهایش بپردازیم اما باور کنید که سال ها حضور روی این کره خاکی و از سرگذراندن داستان ها و ماجراهای رنگارنگ تاریخی باعث می شود تا شکوه و مجذوب کنندهیتی در بخش بخش این خاک ایرانی وجود داشته باشد که با تماشا و احترام گذاشتن به آن درک خواهد شد. املش هم از نقاط مجذوب کننده تماشای شمال است که همین الان باید دفترچه برنامه ریزی برای سفرهایتان را بردارید و آن را به لیست مقاصد مورد نظر برای گردش تان بیفزایید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "املش سبز گیلان ؛ جایی میان رشت و بهشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "املش سبز گیلان ؛ جایی میان رشت و بهشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید