ایران، یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر

به گزارش وبلاگ چارگون، خبرنگاران/خراسان رضوی افزایش حوادث و آسیب های گوناگون یکی از مهمترین خطرات تهدید کننده زندگی انسان ها در مناطق و کشورهای مختلف دنیا است که سالیانه باعث مرگ بیش از 6 میلیون نفر در دنیا می گردد.

ایران، یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر

در این میان، حوادث رانندگی و ترافیکی یکی از شایعترین حوادث بوده که سالیانه جان بسیاری از مردم را در دنیا به خطر می اندازد. حوادث ترافیکی سالیانه جان 1.200.000 نفر از مردم در دنیا را می گیرد و 50 میلیون نفر را نیز مجروح می نماید. ایران از نظر سوانح ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر معرفی شده است.

درایران سوانح رانندگی، مقام نخست از نظر تعداد سال های از دست رفته عمر به دلیل مرگ زودرس را دارد

با توجه به عدم کاهش مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی در سطح دنیا با وجود کاهش این نوع سوانح در بعضی از کشورها، در سال 2010 مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب مصوبه ای دهه جاری (سال 2011 الی 2020) را دهه اقدام برای ایمنی راه ها نام گذاری نمود و از تمام کشورهای عضو خواست تا با اجرای برنامه های پیشگیرانه نسبت به کاهش سوانح و حوادث ترافیکی اقدام نمایند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت دنیای در سال 2013 در کشورهای با درآمد متوسط و پایین جوانان بیشترین نسبت مرگ ناشی از حوادث رانندگی را به خود اختصاص می دهند . در این کشورها بیش از 30 درصد مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی در گروه سنی ذکر شده اتفاق می افتد. بر اساس مطالعه ملی بار بیماری ها و آسیب ها در ایران در طی سال های اخیر سوانح رانندگی مقام نخست از نظر تعداد سال های از دست رفته عمر به دلیل مرگ زودرس در کشورمان را دارا بوده است.

حوادث ترافیکی ناشی از عوامل خطر انسانی، تکنیکی و شرایط وابسته محیطی هستند

حوادث ترافیکی پیامدهای پیچیده ای هستند که ناشی از عوامل خطر انسانی، تکنیکی و شرایط وابسته محیطی هستند. طراحی جاده ها، علائم و نشانه های اخطار دهنده و همچنین قانون گذاری در مورد ساختار حمل و نقل ترافیکی، همگی عواملی هستند که بر تعداد و شدت حوادث اتفاق افتاده شده در حومه و درون شهرها تأثیرگذار هستند. شناسایی محتمل ترین عوامل خطر انسانی و غیر انسانی موثر بر شدت حوادث می تواند به عنوان پایه ای برای پیشگیری از حوادث ترافیکی به صورت کارساز در نظر گرفته گردد.

بر اساس یک پژوهش در کشور نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که بالاترین فراوانی در بین عوامل خطر انسانی را بی توجهی به مقررات شامل می گردد. در میان مطالعاتی که به آنالیز عوامل انسانی و عوامل مربوط از طریق نقلیه پرداخته اند، عللی همچون خواب آلودگی حین رانندگی، جنسیت، عدم استفاده از کمربند ایمنی، روز هفته، زمان سفر، جهت حرکت، سن و سرعت هنگام رانندگی و سیگاری بودن به عنوان عوامل خطر اصلی در بروز حادثه شناخته شده اند.

هرچند در طی این سال ها شاهد بهتر شدن فرایند کنترل حوادث ترافیکی با عملکرد سه گانه پلیس راهور ناجا، وزارت بهداشت و درمان و پزشکی قانونی هستیم، اما هنوز تا رسیدن به استانداردهای دنیای فاصله بسیار است. از بعد دیگر این گونه حوادث تا چندی پیش مورد توجه پژوهشگران کشور نبوده و اطلاعات کافی در زمینه عوامل زمینه ساز، علل اصلی و دیگر پیش بینینماینده های رخداد حوادث ترافیکی برای یاری به پیشگیری موثر از آن ها وجود ندارد یا ناقص و کم اعتبار است.

پنج عامل در کاهش تصادفات ناشی از ترافیک نقش اصلی و معین نماینده را دارند

باتوجه به دیدگاه سازمان بهداشت دنیای، پنج عامل در کاهش تصادفات ناشی از ترافیک نقش اصلی و معین نماینده را دارند که این عوامل عبارتند از: رعایت سرعت مطمئنه که می تواند 70 درصد از تصادفات ایجاد شده را کاهش دهد. استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی، استفاده از کلاه ایمنی برای موتور سواران که قادر است میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را تا 40 درصد و میزان مجروحیت ناشی از تصادفات را تا حدود 70 درصد کاهش دهد. همچنین بر اساس آنالیز های به عمل آمده کنترل هوشیاری رانندگان به هنگام رانندگی و قابلیت دیدن و دیده شدن در خیابان های شهری و برون شهری قادر است بیش از 35 درصد از تصادفات ناشی از ترافیک را کاهش دهد.

با توجه به اهمیت موضوع تصادف رانندگی و عوارض مادی و غیرمادی آن برای جامعه دنیای و به ویژه کشورهای در حال توسعه، مداخله اثربخش، راه چاره اساسی در برخورد با این معضل مهم سلامت است. پس به جاست که برای اجتناب از خطر و حذف یا تقلیل خسارت های نشأت گرفته از حوادث، در صدد تدابیری باشیم که امنیت و آسایش افراد جامعه تأمین گردد؛ چراکه می توان سوانح رانندگی و جاده ای را پیش بینی و پیشگیری کرد.

منابع:

بختیاری، م و دیگران . (1393). آنالیز نقش عوامل خطر انسانی در شدت سوانح ترافیکی در راه های درون و برون شهری کشور. مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها. شماره 10. صص: 8-1.

منصوری، جلالیان. (1395). آنالیز عوامل انسانی مرتبط با بروز سوانح ترافیکی منجر به فوت در استان ایلام در سال 1391. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام شماره 4. صص: 60-53.

سیف، و دیگران. (1396). کاربرد داده کاوی در شناسایی نقاط حادثه خیز در محور جاده هراز. مدیریت صنعتی. شماره 2. صص: 352-330.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ایران، یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران، یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید