آنالیز خطر سکته مغزی بر اثر ابتلا به کووید 19

به گزارش وبلاگ چارگون، علائم ویروس کرونا کووید 19 با گذشت حدود چهار ماه از ظهور این ویروس، همچنان برای محققان و متخصصان ویروس شناس ناشناخته است. عوارض بیماری کووید 19 ابتدا به تب، سرفه های خشک، خستگی شدید و اختلالات تنفسی معطوف می شد اما به تدریج، تظاهرات دیگری مانند از بین رفتن بویایی و شنوایی، قرمزی و سوزش چشم ها و تظاهرات پوستی نیز در دسته ای از مبتلایان گزارش شد.

آنالیز خطر سکته مغزی بر اثر ابتلا به کووید 19

اخیرا نیز طبق گزارشی که واشنگتن پست ارائه نموده تعدادی از جوانان در دهه 30 و 40 زندگی شان به نوعی سکته مغزی ناشی از گرفتگی عروق مغزی و انسداد شریان ها مبتلا شده اند که باعث مرگ آنها شده است.

در این رابطه پزشکان به این فرضیه رسیده اند که احتمالا این آمار ممکن است با شیوع کووید-19 مرتبط باشد.

با توجه به این یافته جدید با دکتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب گفت وگو نموده ایم که خود شاهد ابتلای 24 بیمار مبتلا به سکته مغزی از بین 1500 بیمار مبتلا به کووید-19 در بیمارستان شهدای تجریش بوده است که 40 درصد آنها در سن زیر 40 سال بوده اند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که کووید-19 می تواند باعث ایجاد سکته مغزی در برخی جوانان گردد. شما این پدیده را چطور توضیح می دهید؟

در مطالعه روی پنج بیمار مبتلا به کووید-19 که دچار سکته مغزی شده بودند، تعیین شد که برخلاف موارد معمول سکته مغزی که اکثرا در سنین بالا اتفاق می افتد، در این بیماران که همه زیر 50 سال داشتند و در آزمایش ها و اقدامات تشخیصی سکته مغزی داشته یا علائم تنفسی نداشته اند یا این که علائم تنفسی خفیف داشته اند.

همچنین نکته جالب توجه دیگر این بوده که در این پنج بیمار عروق مغزی با اندازه عظیم تر درگیر شده اند، برخلاف آن که معمولا در موارد سکته مغزی معمول عروق کوچک تر درگیر می شوند. به نظر می رسد دلیل این که در بیماران مبتلا به کووید-19، سکته مغزی در سنین پایین تر اتفاق می افتد، این است که این بیماری باعث افزایش ایجاد لخته در عروق مغزی می گردد.

از آنجا که در برخی بیماران مبتلا به کووید 19 عروق عظیم مغزی درگیر می شوند، علائم عصبی هم به صورت شدیدتر بروز می نماید؟

همین طور است. بیشتر علائم در این بیماران به صورت علائم حرکتی و حسی به همراه اختلالات تکلم است. نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در مطالعات تعیین شده بسیاری از بیماران به دنبال ایجاد علائم عصبی به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نمی نمایند و در نتیجه زمان طلایی آنها از دست می رود. پس بسیار مهم است که بیماران در صورت ایجاد علائم مشکوک سریعا پیگیری نمایند.

آلودگی با ویروس کرونا با چه عوارضی در سیستم اعصاب مرکزی بیمار ممکن است همراه باشد؟

بیماری کووید-19 معمولا با علائمی نظیر تب، سرفه های خشک، تنگی نفس و گاهی مسائل تنفسی شناخته می گردد. اما آخرین تحقیقات نشان داده است که در بیش از 30 درصد بیماران علاوه بر سیستم تنفسی، علائم در سیستم عصبی نیز ایجاد می گردد. این علائم می تواند به صورت سردرد، اختلال در هوشیاری، سرگیجه، آتاکسی (یک نشانگر عصبی است که اختلال در سیستم عصبی را نشان می دهد)، تشنج، کاهش حس های چشایی و بویایی، گزگز اندام ها و اختلالات عروق مغزی بروز کند.

در چه مواردی احتمال ابتلا به سکته مغزی در بیماران وجود دارد؟

سکته مغزی به آسیب بافت مغز در اثر اختلالات عروقی گفته می گردد که علائم عصبی طولانی مدت ایجاد می نماید. سکته مغزی بر اثر قطع خون رسانی به سلول های مغز و مرگ این سلول ها اتفاق می افتد. سلول هایی که پس از مرگ، امکان بازسازی آنها وجود ندارد. در واقع قطع جریان خون رسانی سبب می گردد اکسیژنی که سلول های مغز به آنها به شدت نیاز دارند به سلول های مغز نرسد. بر اثر عواملی که مطرح شد فقط چند دقیقه زمان ضروری است تا سلول های مغز از بین بروند، آنگاه سلول هایی که دیگر ساخته نمی شوند و بعد از آن قطع خون رسانی و در نهایت سکته مغزی ایجاد می گردد.

احتمال بروز سکته مغزی با بالا رفتن فشار خون از مقدار 120.80 میلی متر جیوه، آغاز به افزایش می نماید. همین طور، کشیدن سیگار یا در معرض دود آن قرار دریافت، کلسترول بالا، دیابت، اضافه وزن یا چاقی، نداشتن فعالیت فیزیکی، بیماری قلبی - عروقی، استفاده از برخی از انواع قرص های پیشگیری از بارداری یا درمان های هورمونی که حاوی استروژن هستند، اعتیاد به الکل، استفاده از داروهای مخدر غیرمجاز یا مواد مخدر مثل کوکائین و متامفتامین ها، سابقه فردی یا خانوادگی سکته مغزی، حمله قلبی و همچنین سن 55 سال یا بالاتر از آن از عوامل افزایش دهنده بروز سکته مغزی هستند.

عوارض سکته مغزی در افراد (چه مبتلا به کرونا باشند یا خیر) چیست؟

این علائم شامل بی حسی ناگهانی و ضعف به خصوص در یک سمت از بدن، گیج شدن و دشواری در حرف زدن یا مشکل در فهم حرف دیگران، اختلال ناگهانی در بینایی یک یا هردو چشم، اختلال ناگهانی در راه رفتن و سرگیجه و اختلال تعادل یا آغاز ناگهانی یک سردرد شدید که دلیل تعیینی ندارد را شامل می گردد.

هر فردی که علائم یا نشانه های سکته مغزی را داشته باشد، نیازمند توجه و مراقبت فوری پزشکی در یک بخش اورژانس یا در بیمارستان است. در تشخیص سکته های مغزی بعد از معاینه و مرور توضیح حال بیمار، پزشک معمولا درخواست آزمایش های خونی و تصویربرداری (مثل سی تی اسکن یا ام آرآی) مغز و عروق خونی اطراف در سر و گردن (که خون رسانی مغز را فراهم می نمایند) را می دهد. تصویربرداری به پزشک اجازه می دهد مناطقی از مغز را ببیند که تحت تأثیر سکته مغزی قرار گرفته اند.

آیا مبتلایان به کرونا که دچار سکته مغزی شده اند، نقص سیستم ایمنی یا مسائل عروقی نیز داشته اند؟

دقیقا همین طور است. یعنی بیشتر افرادی که سکته نموده اند عوامل خطر مثل فشار خون بالا، چربی بالا، مسائل زمینه ای قلبی، دیابت و چاقی داشته اند. به این معنا که هر فردی که مبتلا به کرونا گردد، سکته مغزی نمی نماید. بلکه فقط کسانی که مسائل عروقی دارند ممکن است به دنبال ابتلا به کووید-19 دچار سکته مغزی شوند. به همین دلیل نیز نوار قلب از بیشتر افرادی که به نظر می رسد دچار سکته مغزی شده اند گرفته می گردد، زیرا بسیاری از افراد با سکته های مغزی، بیماری عروق تغذیه نماینده قلب را نیز دارند و ممکن است یک نقص جریان خون در قلب در طول سکته مغزی وجود داشته باشد.

آیا درمان سکته مغزی در بیماران مبتلا به کرونا مشابه دیگر بیماران دچار سکته مغزی است؟

بله. این افراد هم به موازات درمان کرونا، تحت آنالیز های عروقی و درمان های دارویی ضروری قرار می گیرند و چه بسا زودتر از دیگر مبتلایان به سکته مغزی نیز بهبود یابند و ترخیص شوند.

پونه شیرازی - گروه سلامت روزنامه وبلاگ چارگون

منبع: جام جم آنلاین

به "آنالیز خطر سکته مغزی بر اثر ابتلا به کووید 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز خطر سکته مغزی بر اثر ابتلا به کووید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید