رنگ هایی که جادو می نمایند! ، رنگ ها چطور بر فکر و روان ما تأثیر می گذارند؟

به گزارش وبلاگ چارگون، واقعیت این است که نیروی رنگ ها را نمی توان انکار کرد، چون مصداق روح زندگی روی کره زمین اند. برای دانستن قدرت رنگ ها، معانی و تأثیرات آنها بر فکر و روح آدمی سراغ زهرا انجام، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، سوپروایزر انجمن واقعیت درمانی و مشاوره در حوزه توسعه فردی رفتیم.

رنگ هایی که جادو می نمایند! ، رنگ ها چطور بر فکر و روان ما تأثیر می گذارند؟

به گزارش وبلاگ چارگون، روانشناسی رنگ ها در دنیای ارتباطات اهمیت فراوانی دارد. به اعتقاد روانشناسان، رنگ ها شخصیت درون انسان ها را بیان می نمایند و می توانند شرایط روحی افراد را تعریف نمایند یا تحت تأثیر قرار دهند. علاوه بر اینها، رنگ ها به فضای اطرافمان انرژی ویژه ای می دهند. واقعیت این است که نیروی رنگ ها را نمی توان انکار کرد، چون مصداق روح زندگی روی کره زمین اند. برای دانستن قدرت رنگ ها، معانی و تأثیرات آنها بر فکر و روح آدمی سراغ زهرا انجام، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، سوپروایزر انجمن واقعیت درمانی و مشاوره در حوزه توسعه فردی رفتیم.

رنگ ها چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارند و چه نقشی در سلامت روان دارند؟

ما دنیای واقعی را از اطلاعاتی که به وسیله حواس پنجگانه مان از محیط دریافت می کنیم می شناسیم. رنگ ها بخشی از اطلاعاتی هستند که به وسیله قدرت بینایی و به وسیله تماشا دریافت و براساس آن تصمیم گیری و رفتار می کنیم. تأثیر رنگ ها بر روان و فیزیولوژی از گذشته های دور نیز موضوع تحقیق و تفحص زیادی بوده است. رنگ ها می توانند حس آرامش، عصبانیت، شادی، غم، تزویر و... را به انسان ها منتقل نمایند. درک رنگ ها زندگی ما را لذتبخش و هیجان انگیز می نماید. بهار، رنگارنگ ترین زمان سال است و شاید به همین خاطر فصلی است که احساس طراوت و شادابی به ما می بخشد و در این فصل معمولاً روحیه بهتری نسبت به زمستان داریم.

چه ارتباطی بین تأثیر رنگ ها و فرهنگ وجود دارد؟ می توان گفت احساسات ما درباره رنگ ها اغلب حسی و شخصی است و ریشه در تجربه یا فرهنگمان دارد؟

به طور کلی رنگ ها از 2 راه بر ما تأثیر می گذارند؛ تجربیات و هیجانات ما در دوره های مختلف زندگی. برای مثال ممکن است فردی در کودکی به دلیل پوشیدن لباس زرد مورد تمسخر قرار گرفته باشد و همین موضوع او را از رنگ زرد متنفر نموده باشد. اما ممکن است فرد دیگری تجربه متفاوتی با این رنگ داشته و اتفاقا زرد، رنگ مورد علاقه اش باشد.

توجه داشته باشیم رنگ ها در فرهنگ های مختلف تعاریف و معانی متفاوتی دارند. به عنوان مثال رنگ قرمز در آلمان بدیمن است و همین رنگ در فرهنگ شرقی و آسیایی رنگ جشن و شادی درنظر گرفته می گردد به طوری که در برخی نقاط عروس ها در روز عروسی شان لباس قرمز می پوشند و این به مفهوم خوشبختی و عمر طولانی است. این در حالی است که رنگ قرمز در سراسر دنیا معمولا نشانه عشق و هیجان است، بنابراین می توان گفت برخی از اثرات رنگ ها دنیا شمول هستند و براساس تأثیراتشان در طول زمان به نمادهایی از احساسات درونی و حالات شخصیتی و اجتماعی تبدیل شده اند.

رنگ ها در تصمیمات روزمره ما چه تأثیری دارند؟ مثلا رنگ یک لباس، ما را مجبور به خرید آن لباس می نماید یا رنگ یک برند محصول باعث می گردد آن برند را بر دیگری ترجیح دهیم؟

بسته به اینکه رنگ ها چه موضوع یا خاطره ای را برایمان تداعی می نمایند، احساسات متفاوتی را هم در ما به وجود می آورند. مثلا فردی که به رنگ سبز علاقه دارد، به احتمال زیاد تمایل بیشتری هم برای انتخاب آن برای لباس، وسایل تزیینی یا دکور منزلش خواهد داشت.

آنچه مسلم است این است که علاوه بر تداعی ها و تجربیات شخصی، رنگ ها ویژگی های خاص ذاتی دارند که آگاهی از آنها می تواند به ما یاری کند بهتر و مؤثرتر تصمیم بگیریم. مثلا رنگ های گرم تحریک نمایندگی بیشتری دارند و هوشیاری را افزایش می دهند و رنگ های سرد موجب افزایش تمرکز می شوند.

رنگ ها حتی بر ادراک ما از زمان نیز تأثیر می گذارند. مثلا رنگ قرمز باعث می گردد ادراک فرد از زمان، طولانی تر و رنگ آبی باعث کوتاه ترشدن آن می گردد. دنیای تبلیغات هم از این ویژگی ها استفاده می نماید تا ما را به خرید محصولات و خدمات خاص ترغیب کند.

معمولا در سنین کودکی و نوجوانی رنگ های روشن یا به اصطلاح جیغ را به تیره ترجیح می دهیم اما با بالارفتن سن به سمت رنگ های تیره تر گرایش پیدا می کنیم. دلیل این تغییر ذائقه چیست؟

فکر بچه ها به رنگ سریع تر از بزرگسالان واکنش نشان می دهد. بچه ها از دوران نوزادی، رنگ های شاد را ترجیح می دهند. بچه ها معمولا به رنگ های آبی، ارغوانی، قرمز و نارنجی علاقه بیشتری نشان می دهند تا به رنگ های قهوه ای یا خاکستری. البته با تغییر سن، سلیقه نیز تغییر می نماید؛ احتمالا به این دلیل که همزمان با رشد کودک علاوه بر رنگ، دیگر اطلاعات بصری مانند فرم هم مورد توجه قرار می گیرد و در سنین بالاتر فاکتورهای متعدد مثل تأثیر رنگ لباس بر فرم بدن، نمادین شدن رنگ ها، همسویی با همسالان و تجارب مختلف ممکن است به تغییر ذائقه فرد منجر گردد.

رنگ در خانه هم تأثیری روی خلق وخو یا حتی کیفیت خواب ما دارد؟

رنگ ها با برانگیختن خلق وخو و عواطف بر افراد اثر روانی دارند. آنها می توانند یک اثر آرام بخش یا تحریک نماینده داشته باشند، تمرکز ما را تقویت نمایند یا به فکر ما جهت دهند.

انتخاب رنگ مناسب برای هر محیطی می تواند یاری زیادی به پرورش روحیه، استعداد و حتی بهبود جسم و روح ما داشته باشد. برای مثال، رنگ بنفش حس احتیاج به استراحت و خواب آلودگی را برای ما تداعی می نماید و موجب کاهش دمای بدن می گردد و حتی حساسیت به درد را کاهش می دهد. رنگ آبی فشار خون را کاهش می دهد و تنفس را آرام تر می نماید. اما رنگ قرمز باعث تحریک و قوت بخشیدن به بدن می گردد.این رنگ بعلاوه باعث تسریع جریان خون و فعالیت های عضلانی می گردد.

رنگ نارنجی هم سمبل انرژی است و باعث افزایش اشتها، خنثی کردن افسردگی و بی حالی می گردد. درحالی که رنگ سبز اثر تسکین بخشی دارد و باعث کاهش خستگی و متعادل کردن هیجانات می گردد. بنابراین می توان گفت رنگ ها تأثیر زیادی بر روحیه ما دارند و می توانند احساسات ما را به شیوه های مختلف تحت تأثیر قرار دهند.

منبع: همشهری آنلاین

به "رنگ هایی که جادو می نمایند! ، رنگ ها چطور بر فکر و روان ما تأثیر می گذارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ هایی که جادو می نمایند! ، رنگ ها چطور بر فکر و روان ما تأثیر می گذارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید