سمنان با حمایت دولت سیزدهم می تواند در حوزه گردشگری گامی بزرگ را بردارد

به گزارش وبلاگ چارگون، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، سمنان با حمایت دولت سیزدهم می تواند در حوزه گردشگری گامی بزرگ را بردارد.

سمنان با حمایت دولت سیزدهم می تواند در حوزه گردشگری گامی بزرگ را بردارد

جهانگردی صنعتی است با داشتن جذابیت های متنوع که نقشی مهم در ارزآوری برای کشور، اشتغالزایی و جهش فراوری دارد و با وجود تاثیرپذیری زیاد از اتفاقات مختلف، ارزش این صنعت کاشته نمی گردد و با اندک تامل و قیاس بین عایدی نفتی کشور و صنعت جهانگردی میتوان به جرات گفت که جهانگردی سود خالصی دارد که نصیب کشور می گردد و مانند نفت انتها پذیر نیست.

استان سمنان بعلت موقعیت جغرافیایی، برخورداری از شبکه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای، جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، ظرفیت خوبی برای شکوفایی صنعت جهانگردی دارد.

مسئولان استان سمنان در سالهای گذشته با توجه به ظرفیت های مختلف تاریخی، طبیعی، معنوی و فرهنگی با درایت و هوشمندی جهانگردی را به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان سمنان مشخص کردند، اما برای تحقق این راهبرد باید سرعت عملیاتی شدن طرح ها افزایش یابد.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 833 اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده که 813 اثر از این تعداد در لیست آثار ملی ثبت شده و ظرفیتی بزرگ برای جذب سرمایه گذاران است، اما هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در جذب جهانگرد پیدا کند.

استان سمنان به علت همجواری با مرکز و هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران و قرارگیری در جهت زائران علی ابن موسی الرضا(ع) و عبور دسته کم 20 میلیون مسافر ظرفیت جذب جهانگردهای داخلی و خارجی را دارد، اما رونق و شکوفایی این صنعت نیازمند توجه دولتمردان و تخصیص اعتبار است.

جهانگرد برای رسیدن به استان سمنان با طی جهت در حدود 220 کیلومتر از مرکز کشور، 586 کلیومتر از اصفهان، 282 کیلومتر از قم، 338 کیلومتر از گلستان، 200 کیلومتر از مازندران و 674 کیلومتر از خراسان رضوی می تواند تنوع آب و هوایی، جاذبه های تاریخی و جهانگردی، طبیعت بکر، جنگل، کوهستان و کویر را به نظاره بنشیند.

استان سمنان با برخورداری از2 هزار و 16 کلیومتر راه در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، برخورداری از 2 فرودگاه در شهرستان های سمنان و شاهرود و برخورداری از ایستگاه های راه آهن فعال که روزانه بیش از 90 رام قطار باری و مسافری از خطوط ریلی استان عبور می نماید، ظرفیتی است که با کوشش مسئولان می تواند از معبر به مقصد جهانگردی تبدیل گردد.

معرفی استان سمنان و ظرفیت های استان نقشی مهم در جذب جهانگرد دارد که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و به گفته کارشناسان در زمان حاضر برای معرفی استان اقدام های خوبی اجرا شده ولی کافی نیست.

آیین گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنوپزان در سمنان، تهیه آب دعا در شاهرود، آیین های مرتبط با ازدواج در استان، نخل گردانی در مهدیشهر و شهمیرزاد از جمله میراث معنوی، جنگل های هیرکانی در اقیانوسی از ابر، درختان چنار چند صد ساله، غار پنیر، آبشارهای بلند و چشمه های آبگرم از جمله میراث طبیعی ارزشمند استان سمنان در کنار بناها و محوطه های تاریخی چند صدساله، تنها گوشه ای از ظرفیت های جهانگردی استان سمنان است که اگر این ظرفیت بکار گرفته گردد، بدون شک شاهد رونق مالی چشمگیر در استان سمنان خواهیم بود.

منطقه نمونه جهانگردی آبگرم در محدوده شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه به اعتقاد کارشناسان در صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند به یکی از مهمترین جاذبه های جهانگردی تفریحی و درمانی استان سمنان تبدیل گردد. این منطقه در سال 86 به عنوان منطقه نمونه جهانگردی در استان سمنان تصویب شد و اکنون انتظار می رود با تکمیل زیرساخت این منطقه به یک جاذبه جهانگردی سلامت در شرق کشور تبدیل گردد.

تاسیسات نفت خوریان واقع در کویر خوریان در جنوب سمنان به عنوان میراث صنعت نفتی کشور که به ثبت ملی هم رسیده، از دیگر جذابیت های کمتر شناخته شده استان سمنان بشمار می رود که می تواند سالانه جهانگردان زیادی را به این منطقه بکشاند.

براساس گزارش ها 305 واحد تاسیسات جهانگردی با یک هزار و 92 اتاق در استان سمنان وجود دارد که زمینه اشتغال یک هزار و 195 نفر را فراهم نموده است.

ایجاد 1479 فرصت شغلی در استان سمنان با تکمیل 30 طرح جهانگردی

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی 30 طرح جهانگردی در حال ساخت استان حدود 40 درصد است که پس از بهره برداری از آنها یک هزار و 479 شغل نو ایجاد و یک هزار و 338 تخت به ظرفیت اقامتی استان اضافه خواهد شد.

حمیدرضا دوست محمدی اضافه نمود: 30 طرح سرمایه گذاری با هدف افزایش و توسعه زیرساخت های جهانگردی با سرمایه گذاری بیش از 6 هزار و 724 میلیارد ریال در حال اجراست.

وی بیان نمود: این طرح ها شامل ایجاد هتل، اقامتگاه سنتی، مجتمع جهانگردی، اقامتگاه بومگردی، تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع خدماتی رفاهی و سفره خانه سنتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به اینکه از مجموع 30 طرح، هشت طرح با حجم سرمایه گذاری چهار هزار و 970 میلیارد ریال با ظرفیت 836 تخت و پیش بینی اشتغال 860 نفر در استان از جمله طرح های شاخص در دست احداث محسوب می گردد، یادآور شد: پس از اتمام عملیات عمرانی و بهره برداری از این تاسیسات شاخص های جهانگردی استان افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

دوست محمدی ادامه داد: 29 فقره موافقت اصولی طی یک سال گذشته به وسیله سامانه موافقت اصولی برای ایجاد تأسیسات جهانگردی صادر شد که در مراحل مختلف اداری برای عملیاتی شدن فرایند اجرایی طرح در دست پیگیری قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان اعلام کرد: در این مدت هشت فقره مجوز ایجاد، اصلاح و تکمیل با حجم سرمایه گذاری یک هزار و 435 میلیارد ریال با ظرفیت 286 تخت و پیش بینی اشتغال 322 نفر صادر و عملیات ساختمانی طرح ها شروع شد.

برنامه ریزی ها برای تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد جهانگردی

سرپرست معاونت جهانگردی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان گفت: برگزاری جشنواره های متعدد جهانگردی با توجه به قابلیت های جهانگردی طبیعی، روستایی و عشایری در نقاط مختلف استان، برپایی بازارچه صنایع دستی و سوغات و معرفی جاذبه های جهانگردی در شهرهای مختلف، برگزاری شبهای فرهنگی و اجرای موسیقی های محلی از جمله برنامه ریزی ها برای رونق جهانگردی در استان سمنان در دوران پسا کروناست.

محمد طاهریان بیان نمود: برگزاری بازی های بومی محلی در محدوده بازارچه صنایع دستی، راه اندازی اتوبوس جهانگردی برای معرفی بیشتر جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان، ارائه پکیج های جهانگردی از طرف دفاتر خدمات مسافرتی در سطح استان و کشور، ارائه تخفیف ویژه اقامت به جهانگردان و مسافران برای ترغیب به سفر، ارائه بسته های سفر مقرون به صرفه قیمت به دستگاه های اجرایی با هدف ترغیب کارکنان به سفر از دیگر برنامه ریزی ها برای رونق جهانگردی در استان سمنان در دوران پساکروناست.

وی اضافه نمود: صدور پنج پروانه بهره برداری مجتمع اقامتی پذیرایی بین راهی، سفره خانه سنتی، اقامتگاه سنتی، خانه مسافر، محیط ها و پارکهای طبیعت گردی یا جهانگردی کشاورزی با سرمایه گذاری 400 میلیارد ریال و اشتغال 50 نفر از دیگر اقدامات اجرا شده در حوزه جهانگردی است.

طاهریان با اشاره به اینکه 50 جهانگرد خارجی در شش ماهه دوم سال 99 وارد استان سمنان شدند، اضافه نمود: این تعداد در شش ماهه اول سال جاری با وجود کرونا به 157 نفر رسید.

وی بیان نمود: 42 هزار جهانگرد داخلی در نیمه دوم سال گذشته و 55 هزار جهانگرد در 6 ماه نخست سال جاری در استان اقامت کردند.

سرپرست معاونت جهانگردی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان گفت: اکنون 15 هتل، 1 هتل آپارتمان، 1 متل و 5 مهمان پذیر، 90 اقامتگاه بومگردی، 14 اقامتگاه سنتی، 73 خانه مسافر، چهار مجتمع جهانگردی، یک جهانگردی کشاورزی و 6 اردوگاه و مرکز تفریحی تفریح جهانگردی و جهانگردی کشاورزی، 31 دفتر خدمات مسافرتی، 40 رستوران بین راهی، 20 سفره خانه سنتی و چهار موسسه آموزش جهانگردی در استان سمنان فعال است.

حوزه جهانگردی سمنان با بهره مندی از ظرفیت های متنوع و موقعیت راهبردی استان در جهت مسافران، نقشی مهم در رونق مالی دارد و برنامه ریزی برای بهره برداری بیش از پیش از این ظرفیت ها در دوران پساکرونا زمینه ای برای اشتغالزایی و پویایی را فراهم می نماید.

منبع: همگردی

به "سمنان با حمایت دولت سیزدهم می تواند در حوزه گردشگری گامی بزرگ را بردارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمنان با حمایت دولت سیزدهم می تواند در حوزه گردشگری گامی بزرگ را بردارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید