شورای رقابت مخالف عرضه خودرو در بورس است

به گزارش وبلاگ چارگون، رضا شیوا،رئیس شورای رقابت در مورد دلایل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس، گفت: در رابطه با بحثی که این روزها مطرح است و در روزنامه ها و سایت ها به آن پرداخته می گردد، اینکه شورای رقابت موافق یا مخالف قیمت گذاری در بورس است باید گفت، یکبار رای گیری کردیم و مخالف این بودیم که خودرو در بورس مطرح گردد.

شورای رقابت مخالف عرضه خودرو در بورس است

او با بیان اینکه برخی از روزنامه ها دقیق متوجه طرح مجلس از قیمت گذاری خودرو در بورس نیستند، بیان نمود: مجلس می خواهد قیمت خودرو در بورس کشف گردد و ما هم بر اساس دستور العمل قیمت منصفانه را اعلام کنیم.

این مقام مسئول گفت: شورای رقابت این وظیفه را در رابطه با کالاهای انحصاری دارد تا قیمت منصفانه را اعلام کند و به مصرف نماینده واقعی برسد، اما زمانی که در قیمت خودرو در بورس کشف گردد با قیمت منصفانه فاصله زیادی خواهد داشت.

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: قرار بر این شد که مابه التفاوت قیمت خودرو را صرف حمل و نقل شهری هر استان نمایند که این رویه عادلانه نخواهد بود. وظیفه ما نیست که بگوییم از مصرف نماینده واقعی بیشتر از قیمت منصفانه گرفته گردد.

شیوا بیان نمود: بر اساس ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی معین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت مقررات مربوط بر عهده شورای رقابت است یعنی ما باید بگوییم در بورس کالا عرضه گردد یا خیر، یعنی هیچ ارگانی نمی تواند تصمیم بگیرد، اما مجلس می تواند با ارائه راهکاری این کار را انجام دهد.

او تشریح کرد: اگر قیمت خودرو در بورس عرضه گردد، مصرف نماینده و خودروساز راضی نخواهد بود.

اکنون فکر می کنم مصرف نماینده راضی به قیمت خودرو باشد، چون قیمت ما منصفانه است. قیمت ما با قیمت حاشیه بازار فاصله زیادی دارد و نشان می دهد قیمت منصفانه داریم و مصرف نماینده نیز راضی بوده و قیمت ها تعادلی و منصفانه است.

رئیس شورای رقابت بیان نمود: برای اطلاع می گویم، افرادی که می گویند خودروساز نیز راضی نیست باید بگویم خودروسازها انحصارگر و هوادار قیمت حاشیه بازار هستند و این دلیلی نیست که بگوییم آن ها راضی به قیمت نیستند! 20 ماه شورای رقابت خارج از قیمت گذاری خودرو بود و بیشترین زیان را خودروسازان داشتند، مگر شما وکیل خودروسازها هستید که از زبان خودروسازها صحبت می کنید؟

این مقام مسئول تشریح کرد: ما برای قیمت خودرو هزینه دور زدن تحریم و سود خودروساز را در نظر گرفتیم، روزنامه ها و سایت ها نباید این حرف را بزنند که ما به فکر خودمان هستیم.

رئیس شورای رقابت بیان نمود: در حال حاضر تعداد فراورینمایندگان خودرو زیاد هستند که سهم بازار را زیاد به خود اختصاص نداده اند، تعدد مهم نیست مهم این است که چقدر سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

ممکن است 100 فراوری نماینده داشته باشیم اینکه چه تعداد سهم بازار را اختصاص دهند مهم است.

شیوا ادامه داد: طرح ساماندهی خودرو، مسائل و مسائل زیادی دارد. اینکه خودروسازانی که فراوری کمی دارند، مشمول قیمت گذاری نباید باشند، باعث می گردد دیگر خودروسازی که فراوری زیادی دارند تشویق به افزایش فراوری نشوند و مسائل متعددی رخ دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: زمانی که یک بازار چه انحصاری باشد، چه دولتی و چه خصوصی، باید نظارت بر آن وجود داشته باشد.

راه های کنترل قیمت خودرو چیست؟

رئیس شورای رقابت در مورد راه های کنترل قیمت، گفت: کنترل قیمت، مهم ترین دغدغه در کالاهای انحصاری است چرا که بلافاصله دست دلالان در آن پیدا می گردد و بازار را کنترل می نمایند. فراوری را باید افزایش دهیم.

شیوا تشریح کرد: زمانی که عرضه و تقاضا برابری نکند، این مشکل را در سیستم ایجاد خواهد نمود و به دنبال آن دیگر نمی توانیم بازار را کنترل کنیم. تنها راه برای کنترل بازار خودرو، افزایش میزان فراوری است که می توان اینگونه قیمت خودرو را کنترل کرد.

او ادامه داد: میزان تقاضای کاذب زیاد است و این عامل تمام بحث ها و فرمول ها را بهم می زند، بنابراین تا زمانی که فراوری افزایش نیابد و تدابیری اندیشه نگردد همین فرایند را خواهیم داشت. باید سازمان نظارتی به بازار خودرو ورود پیدا نمایند و دست دلالان را سر و سامان دهد.

رئیس شورای رقابت بیان نمود: ما قانون گذار نیستیم که بگوییم چه کار باید انجام داد. مابه التفاوت قیمت خودرو در بورس را نمی توانیم بگوییم چگونه کشف گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "شورای رقابت مخالف عرضه خودرو در بورس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای رقابت مخالف عرضه خودرو در بورس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید