طریقه نگهداری و کاشت گل مریم در گلدان

به گزارش وبلاگ چارگون، گل مریم از طریق کشت پیاز تکثیر میشود. خاک سبک و شنی، دمای 20 تا 30 درجه سانتیگراد و نور کافی از شرایط نگهداری و کاشت گل مریم در گلدان است.

طریقه نگهداری و کاشت گل مریم در گلدان

وبلاگ چارگون | سرویس گیاهان و حیوانات - گل مریم بسیار معطر است و به صورت گل شاخه بریده در دسته های گل از آن استفاده میشود. همچنین از این گل در صنعت عطرسازی استفاده فراوان شده، در ایران نیز این گل به صورت تجارتی تولید می شود. گل مریمی که در کشور ما تولید می شود به دلیل عطر بسیار زیاد آن، در جهان منحصر بفرد بوده، و به دلیل همین ویژگی جایگاه ویژه ای دارد و هر ساله مقدار زیادی از این گل به سراسر جهان صادر می شود .

کاشت و پرورش این گل در گلدان نیز به شرط فراهم آوردن شرایط محیطی مورد نیاز گیاه بسیار ساده بوده و امکان پذیر است. برای آشنایی با طریقه نگهداری و کاشت گل مریم در گلدان با وبلاگ چارگون همراه شوید.

گیاه شناسی گل مریم

مریم از دسته گیاهان پیاز دار، چند ساله و از خانواده مارچوبگان است. تا کنون 12 گونه از این گل شناسایی شده و در خوشه های دراز تا ارتفاع 45 تا 90 سانتیمتر رشد می کند و تولید خوشه های معطر و مومی از گل های سفید می کند که از بخشهای پایین به سمت بالا رشد می نمایند . بر روی هر سنبله میتواند تا 30 عدد گل به شکل شیپوری کوچک با گردن بلند وجود داشته باشد.

مریم در بهار، تابستان و پاییز بسته به فصل کاشت آن گل میدهد و در مناطقی که دارای زمستان سرد هستند، پیاز آن را در پاییز از زمین خارج کرده و در انبار خشک نگهداری می نمایند و دوباره در بهار کشت می دهند.

نیازهای محیطی مورد نیاز گل مریم

شرایط محیطی مورد نیاز رشد و نگهداری گیاه مریم عبارتند از:

  • خاک: خاک مناسب برای گیاه مریم، خاک سبک، شنی و با حاصلخیزی مناسب می باشد. البته خاک باید ظرفیت نگهداری آب را به خوبی داشته باشد.
  • نور: این گل نیاز به نور کافی داشته، بهترین کار این است که گلدان را در محلی آفتابگیر قرار دهیم.
  • آبیاری: در طول دوره رشد، رطوبت خاک باید حفظ شود و اگر خاک گلدان به مدت طولانی خشک باشد، شاخ و برگ گیاه به رنگ، سبز یا آبی تیره در آمده و به علاوه کیفیت گل هم پایین می آید. به طورکلی همانند گل نرگس و گل لاله رطوبت زیاد در زمان سبز شدن پیاز، ممکن است باعث پوسیدن سوخ ها شود و این در زمان گلدهی روی نمو گیاه اثر منفی داشته و باعث کاهش کیفیت عملکرد گل می شود .
  • دما:پیاز مریم به سرما حساس بوده و در زمستان باید از خاک خارج شده و در انبار نگهداری شود. اگر دمای هوا در فضای باز، بین 30-20 درجه سانتیگراد باشد میزان تولید پیاز به بالاترین مقدار خود میرسد. دمای بهینه نگهداری بوته مریم 5/29-5/15 درجه سانتیگراد می باشد و چون گیاه به سرما حساس است دمای پائین 10 درجه سانتیگراد به آن آسیب می رساند.
  • مبارزه با آفات و بیماری ها: پوسیدگی ساقه در اثر قارچ از مهمترین آفات گیاه بوده، برای کنترل آن از ضدعفونی کردن خاک با PCNB در مرحله گلدهی استفاده می شود.
  • کوددهی: استفاده از کودهای موجود در بازار شامل عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای رشد گیاه مفید است. البته به طور کلی و در صورت استفاده از خاک مناسب، مریم معطر به تغذیه زیادی نیاز نداشته و به کودهای آلی و غیر آلی به خوبی پاسخ می دهد و باید از کودهای تکمیلی برای آن استفاده کرد.

طریقه کاشت گل مریم در گلدان و باغچه

گل مریم را هم در زمین و هم در گلدان می توان کاشت . در مناطق سرد بهتر است گل مریم در گلدان کاشته شود زیرا غده های گل مریم خراب می شوند.

برای کاشتن پیازهای مریم در گلدان باید ابتدا در فصل بهار، پیازهائی را که گل ندادهاند، جدا کرده و آنها را در گلدان مملو از خاک تازه، مخلوط با خاک برگ، کاشت و در گلخانه سرد و یا در اتاق، بدون اینکه گلدانها را آبیاری نمایند تا اواسط اسفند نگاهداری نمایند .

خیس کردن پیازها در یک محلول رقیق اسید جیبرلیک گلدهی گیاه را 15روز جلو می اندازد و همچنین بر ارتفاع گیاه و تعداد گل در سنبله اثر مثبت دارد. همچنین اثر دیگر این هورمون محرک رشد، افزایش دوره گلدهی می باشد. البته استفاده از این هورمون برای تولید تجاری این گل اهمیت دارد، لیکن در منزل نیز میتوانید از ان برای تحریک رشد گیاه استفاده کنید.

منابع: کتاب پرورش گلهای زینتی در منزل، ویکی پدیا، سایت بوستان

منبع: setare.com

به "طریقه نگهداری و کاشت گل مریم در گلدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طریقه نگهداری و کاشت گل مریم در گلدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید