قلعه پوراشرف ایلام به بخش خصوصی واگذار می شود

به گزارش وبلاگ چارگون، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام از واگذاری قلعه پوراشرف شهرستان دره شهر به بخش خصوصی برای تبدیل به اقامتگاه سنتی خبر داد.

قلعه پوراشرف ایلام به بخش خصوصی واگذار می شود

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام، عبدالمالک شنبه زاده گفت: واگذاری بناهای تاریخی در راستای سیاست های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اشتغالزایی پایدار و استفاده بهینه از بناهای تاریخی در دستور کار این وزارت قرار گرفته است.

او اضافه نمود: قلعه تاریخی پوراشرف ظرفیت بسیار بالایی برای تبدیل به مکان گردشگری دارد و با سرمایه گذاری در بخش گردشگری تاریخی و فرهنگی می توانیم بخشی از نیازهای شهرستان را در حوزه اقتصاد و اشتغال برطرف کنیم که مقدمات واگذاری این قلعه از طریق ماده 27 به بخش خصوصی نیز تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: بناهای تاریخی از طریق مزایده عمومی به شرکت هایی که شرایط لازم را داشته باشند و به شکل بلندمدت 15 تا 20 ساله واگذار می شوند.

شنبه زاده با بیان اینکه با واگذاری این اماکن تاریخی به بخش خصوصی، نگهداری، مرمت و احیای این ابنیه با سهولت بیشتری انجام می شود، شرح داد: بخش خصوصی با حفظ فضای تاریخی و اصلی بنا می تواند از این اماکن به عنوان محل های گردشگری و اقامتی کوتاه مدت برای افراد و گروه های گردشگر استفاده کند.

او شرح داد: قلعه پوراشرف در روستای شیخ مکان در حدود 6 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دره شهر قرار گرفته است، مطابق سنگ نوشته نصب شده بر روی دیوار ورودی قلعه، این بنا در سال 1335 هجری قمری به دستور میرسید محمدخان پوراشرف ساخته شده است، مصالح به کار رفته در ساخت این بنا بیشتر قلوه سنگ و در مواردی نیز آجر برای تزئین است، این قلعه در سه طبقه ساخته شده و دارای پنج برج و 30 اتاق بوده است، این بنا کاربرد نظامی مسکونی داشته و در نوع خود بی نظیر است.

شنبه زاده گفت: این قلعه که در سال 1326 هجری قمری به دستور غلامرضاخان ابوقداره آخرین والی ایلام ساخته شده، در 22 تیر 1397 با شماره ثبت 2743 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

منبع: دنیای سفر

به "قلعه پوراشرف ایلام به بخش خصوصی واگذار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه پوراشرف ایلام به بخش خصوصی واگذار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید