لباس گرم مناسب سفر چیست؟

به گزارش وبلاگ چارگون، لباس هایی که در طول سفر و حرکت استفاده می شوند، جزو وسایل اولیه ضروری سفر هستند که شامل جوراب های داخلی و خارجی، کفش، لباس زیر، شلوار، بلوز یا ژاکت پولار، کلاه، دستکش و غیره می شوند. اصطلاح لباس گرم اضافی اشاره به لایه های بیشتری برای گرم نگه داشتن فرد در ساعت هایی که بی حرکت و یا مجبور به شب مانی شده است، دارد.

لباس گرم مناسب سفر چیست؟

لباس های اضافی باید متناسب هر فصل انتخاب شوند. یک لایه اضافی لباس زیر می تواند، گرمای با ارزشی برای شما فراوری کند و در عین حال وزن زیادی هم به کوله پشتی اضافه نکند. هم چنین عاقلانه است که یک کلاه اضافی هم با خود داشته باشید، چراکه این وسایل، گرمای بیشتری در مقایسه با دیگر لباس ها فراوری می نمایند.

چرا در روزهای گرم سفر نیز به لباس گرم نیازمندیم؟

علت اول: در بیشتر برنامه های طبیعت گردی، بعد از فعالیت هایی مانند پیاده روی و جنگل پیمایی، تعرق بدن شما بالا رفته و در صورت توقف برای استراحت، با وزیدن نسیمی ملایم حتی در روزهای آفتابی، احساس سرما به شما دست می دهد و ممکن است باعث سرماخوردگی گردد.

علت دوم: به علت پایدار نبودن هوا در طبیعت و تغییر شرایط آب وهوا و کم شدن دما (به خصوص در ارتفاعات) وجود یک دست لباس گرم اضافه حتی در تابستان لازم است. بارها مشاهده شده است که در شرایط هوای بسیار آفتابی که حتی پیش بینی وضع هوا هم آفتابی بوده، تغییر ناگهانی هوا به وجود آمده و در این شرایط وجود یک لباس پلار یا گرتکس سبک در کوله یک روزه لازم است. به همین جهت توصیه می گردد حتماً در کوله یک روزه یک لباس اضافه همراه داشته باشید.

قانون لایه ها: قانون لایه ها بسیار ساده است؛ این قانون به ما می آموزد بهتر است به جای یک لایه سنگین از لایه های متعدد و سبک برای پوشاندن بدن استفاده کنیم. پوشیدن چند لایه لباس سبک، بهتر می تواند به تنظیم کردن دمای بدن یاری کند زیرا برای گرم تر شدن لایه ای اضافه و برای خنک تر شدن، لایه هایی را کم می کنیم. لباس های از جنس پشم، نخ و پر همگی عایق های خوبی هستند.

لایه لایه بودن لباس ها چگونه باعث محافظت بدن می گردد؟

لایه های بالایی (خارجی) برای عدم نفوذ قطره های باران هستند و پایین ترین لایه (نزدیک ترین به پوست) رطوبت را دفع می نماید. لایه های میانی هم بدن و گرمای آن را حفظ می نمایند. گفتنی است که هیچ وقت زیاد لباس نپوشید. عرق بدن نیز می تواند مانند باران بدن شما را خیس کند و با یک تغییر ناگهانی دمای خارجی، شما در معرض پایین آمدن درجه حرارت بدن (هایپوترمی) قرار می گیرید. پوشیدن لایه لایه ای لباس به شما یاری می نماید تا دمای بدن خود را کنترل کنید.

لباس مناسبِ فعالیت های یک یا چندروزه در زمستان (باحمل کوله پشتی)

ممکن است شرایط آب وهوا، شما را در یک فعالیت یک یا چندروزه در کوهستان و طبیعت، با پیشامدهای غیرقابل پیش بینی و متغیر از قبیل باد، باران و کاهش دما در ارتفاع غافلگیر کند؛ بنابراین بهتر است قدری محتاط تر عمل کنیم و برای هر شرایطی آماده باشیم. پیشنهاد ما استفاده از یک سیستم سه لایه است: لایه اول همچون فعالیت نیمروزی می تواند یک بلوز آستین بلند یقه زیپ دار از پشم مرینوس یا الیاف مصنوعی باشد. به علاوه، یک لایه میانی نسبتاً گرم با وزن مناسب که با یک بالاپوش سبک ضدباد و آب کامل می گردد. برای اطمینان بهتر است یک کلاه گرم هم همراه داشته باشید.

لباس هوای گرم، لباس مناسب سفر:

در هوای گرم، بسیار لازم است که بدن را در خنک ترین حالت ممکن نگه دارید تا از گرمازدگی جلوگیری کنید. تابش مستقیم آفتاب بر بدن به مدت طولانی باعث آفتاب سوختگی، آفتاب زدگی و کم آب شدن بدن می گردد و غده های عرقی پوست برانگیخته و دردناک می شوند و دیگر نمی توانند عرق را به خوبی دفع و تبخیر نمایند. برای چنین هوایی پارچه هایی را انتخاب کنید که بدن شما به خوبی در زیر آن ها بتواند تنفس کند. تنها در این صورت بدن خنک می ماند و بدن شما از نور مستقیم آفتاب محافظت می گردد. آب بنوشید و همواره کلاه لبه دار به سر داشته باشید.

لباس هوای سرد، لباس مناسب سفر:

در هوای سرد باید توجه خاصی به لایه های لباس های خود داشته باشید. از یک لایه زیرین بسیار سبک بهره ببرید که فقط رطوبت بدن شما را جذب کند. لایه های متعدد عایق و گرم را روی لایه زیرین بپوشید و در آخرین لایه، پوشاک تان بادگیر و ضدآب باشد. نکته مهم در این لباس ها آن است که وقتی دما تغییر می نماید، بتوانید تعداد لایه ها را تغییر دهید. در مطلب در سفر چه لباسی بپوشم؟ بیشتر بخوانید.

در مطالب زیر، در خصوص دیگر لوازم سفر بخوانید:

  • چطور صندل طبیعت گردی مناسب بخریم؟
  • انتخاب زیرانداز مناسب در سفر
  • آشنایی با ویژگی ظروف مناسب سفر

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ چارگون

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "لباس گرم مناسب سفر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس گرم مناسب سفر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید