مراسم پیرشالیار برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ چارگون، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، از برگزاری رویداد بین المللی پیرشالیار در منظر فرهنگی هورامان اطلاع داد.

مراسم پیرشالیار برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ چارگون به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، منصور مهرزاد اضافه نمود: آئین سنتی عروسی پیرشالیار یکی از جشن های رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمن ماه و هم زمان با جشن سده از روز سه شنبه 10 بهمن ماه به مدت سه روز با حضور گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه برگزار می گردد.

وی با اشاره به تأمین مقدمات لازم برای برگزاری این رویداد بین المللی و استقبال از حضور مردم و گردشگران در این مراسم، اظهار کرد: مراسم پیرشالیار و مراسم کومسای (جشن بهارانه پیرشالیار) هورامان دو رویداد مهمی بود که آبان ماه امسال به صورت بین المللی با ثبت آن در تقویم گردشگری کشور موافقت شد.

مهرزاد با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بین المللی اضافه نمود: نکته قابل توجه این رویداد مهم، مردمی بودن آن است و این مراسم به وسیله خود مردم، ریش سفیدان و جوانان منطقه برگزار می گردد و هیچ نهاد و یا اداره دولتی در امر برگزاری آن دخیل نیست.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در راستای اسکان شماری از مهمانان این مراسم در هورامان بیان نمود: خوشبختانه در بحث اسکان مهمانان در منطقه اورامان برنامه ریزی های لازم با همکاری ادارات متولی اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان یادآور شد: با برنامه ریزی های اجرا شده و با همکاری سازمان های مردم نهاد و بعلاوه جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی سعی داریم این برنامه با نظم و شکوه بهتری نسبت به سال های گذشته برگزار گردد.

وی با اشاره به تدارک برنامه های جنبی هم زمان با برگزاری مراسم پیرشالیار در هورامان تخت بیان نمود: بنا داریم که هم زمان با برگزاری این مراسم ضمن راه اندازی سایت معرفی مراسم و رویدادها و توانمندی های سنتی، فرهنگی و مذهبی، نمایشگاه صنایع دستی برپا و در مبادی شهر و منطقه جهانی هورامان / اورامانات اقلام تبلیغاتی توزیع گردد.

مهرزاد اظهار کرد: امید است با توجه به ظرفیت های فراوان فرهنگی، تاریخی و طبیعی هورامان بتوانیم در جذب بیش ازپیش گردشگران داخلی و خارجی و بعلاوه تقویت اقتصاد گردشگری منطقه نقش آفرین باشیم.

منبع: دنیای سفر

به "مراسم پیرشالیار برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم پیرشالیار برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید