استفاده از دو ماسک مفیدتر است؟

به گزارش وبلاگ چارگون، پس از گذشت چندین ماه مرکز کنترل بیماری های آمریکا دستورالعمل های جدیدی را برای استفاده از ماسک اعلام کرده است. این دستورالعمل ها درباره استفاده از ماسک های کاملاً پوشاننده یا استفاده از دو ماسک برای جلوگیری از بیماری همه گیر کووید 19 است.

استفاده از دو ماسک مفیدتر است؟

به گزارش وبلاگ چارگون، این دستورالعمل ها به دنبال انتشار تحقیقات جدید مرکز کنترل بیماری های آمریکا به روزرسانی شد. مطالعات مرکز کنترل بیماری های همه گیر ماسک های مختلف را در محیط آزمایشگاهی آزمایش کرده و شواهدی پیدا کرده است که نشان می دهد ترکیب ماسک پارچه ای روی ماسک جراحی می تواند به طور چشمگیری هم از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کرده و هم از ابتلا فرد به ویروس تا حد زیادی مصون کند.

مرکز کنترل بیماری های آمریکا توصیه می کند که افراد از ماسک های دارای سیم استفاده کنند تا بتوانند آن را روی بینی خود تنظیم کنند همچنین برای تنظیم بهتر ماسک روی صورت می توانند از تنظیم کننده های ماسک یا بریس استفاده کنند.

مرکز کنترل بیماری های آمریکا همچنین توصیه می کند که برای محافظت بیشتر، ماسک چند لایه استفاده کنید و یا ماسک پارچه ای را روی ماسک پزشکی یکبار مصرف قرار دهید. برای تناسب بهتر، توصیه می شود حلقه های گوش ماسک یکبار مصرف را گره بزنید و سپس اضافه های بیرون از ماسک را در کناره ها جمع و صاف کنید.

این نهاد بهداشتی استفاده از دو ماسک یکبار مصرف به صورت همزمان را توصیه نمی کند. همچنین نیازی به لایه گذاری ماسک دیگری با ماسک KN95 نیست، این ماسک ها، ماسک هایی حرفه ای هستند که کارکنان مراقبت های بهداشتی از آن استفاده می کنند. هرچند این توصیه ها داده جدیدی در اینباره ندارند که چه کسی باید ماسک بزند و چه کسی خیر این اطلاعات صرفاً در مورد چرایی و چگونگی استفاده از ماسک است.

ماسک پارچه ای و یکبار مصرف؛ محافظت تا 92 درصد

محققان می گویند که استفاده از دو ماسک می تواند در شرایط پر خطر ایمنی بیشتری ایجاد کند. هرچند نیازی نیست که همیشه دو ماسک با هم استفاده شوند. استفاده از دو ماسک برای زمان حضور در محیط های عمومی و خارج از خانه کارایی دارد. اگر در مکان های پر جمعیت نیستید یک ماسک کاملاً مناسب است. شرایط استفاده از دو ماسک واقعاً برای موارد پرخطر است. مثلاً اگر قرار است برای مدت زمانی طولانی در یک فروشگاه مواد غذایی باشید یا اگر قرار است با تعداد زیادی از افراد برای مدتی طولانی در یک فضای بسته باشید بهتر است از دو ماسک استفاده کنید. برای این کار کافی است از یک ماسک جراحی استفاده کنید و یک ماسک پارچه ای روی آن قرار دهید. با این کار عبور ویروس از لایه های ماسک را دشوارتر می کنید و ایمنی خود را بالاتر می برید.

برای رسیدن به این الگو، محققان مرکز کنترل بیماری های آمریکا ترکیبی از پارچه چندلایه و ماسک های معمول جراحی یا پزشکی را در آزمایشگاه آزمایش کردند و تنفس و سرفه را بین چند آدمک شبیه سازی کردند تا الگوی انتشار ذرات حاصل از سرفه و تنفس را بررسی کنند. هنگامی که فقط یک ماسک یکبار مصرف استفاده می شد، فقط 42٪ از قطرات سرفه مسدود می شدند و 58 درصد از این ذرات از ماسک عبور می کردند اما ترکیب ماسک یکبار مصرف و ماسک پارچه ای باعت انسداد 5/92 درصد از ذرات دفع شده از سرفه شد.

داده های این آزمایش نشان می دهند که تناسب ماسک ها می تواند کارایی را بالاتر ببرد. در دیگر کشورها، تعداد انگشت شماری از مقامات بهداشتی شهروندان را وادار کرده اند که به طور کامل از ماسک های یکبار مصرف و دارای فیلتر استفاده کنند و ماسک های پارچه ای را کنار بگذارند. دولت آلمان ماه گذشته ماسک های پزشکی، مانند ماسک های جراحی یا KN95 را در حمل ونقل عمومی و فروشگاه ها مجاز کرد. این اعلامیه مرکز کنترل بیماری های آمریکا در حالی منتشر می شود که ترس از افزایش احتمالی انواع جدیدی از ویروس ها در ایالات متحده رو به افزایش است. انتظار می رود که نسخۀ انگلیسی ویروس تا ماه مارس (اردیبهشت) به نسخۀ رایج تبدیل شود. با گذشت نزدیک به یک سال از انتشار ویروس بهترین راه چاره برای مقابله با آن کماکان استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری است.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

به "استفاده از دو ماسک مفیدتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از دو ماسک مفیدتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید