تفاوت تیبا 1 و تیبا 2 در چیست؟

به گزارش وبلاگ چارگون، تفاوت تیبا 1 و تیبا 2 در چیست؟ در این مطلب مقایسه خودرو قصد داریم بیشتر درباره این خودروی به اصطلاح مینیاتور بیشتر بدانیم و ببینیم که تیبا 1 و تیبا 2 چه فرقی با هم دارند.

تفاوت تیبا 1 و تیبا 2 در چیست؟

بعد از آنکه ایران خودرو خودروی ملی اش را فراوری کرد، در آذر ماه سال 1387 شرکت سایپا از اولین خودروی ملی خود با نام مینیاتور رونمایی کرد. البته این نام تنها مدتی دوام داشت و کارشناسان سایپا نام ایرانی تیبا را از بین هزاران نام پیشنهادی که به شرکت ارائه شد، جایگزین نام فرانسوی مینیاتور کردند.

تیبا که به معنای آهو است، خودرویی شکل گرفته بر روی پلتفرم موسوم به X200 است. این پلتفرم تازه در واقع نمونه ای ارتقا یافته از پلتفرم X100 است که در طراحی مدل های مختلف پراید، سالها مورد استفاده قرار گرفته بود. هرچند شرکت سایپا به علت ملی بودن این خودرو یک نام ایرانی را برای آن انتخاب نمود، اما در خصوص اصالت ایرانی تیبا میتوان اندکی تردید داشت!

طراحی تیبا، کاری مشترک و حاصل همکاری طراحان سایپا و طراحانی از کشورهای آلمان، ایتالیا و کره است. کابین این خودرو هم طرح مستقلی ندارد و بیشتر به ترکیبی از کابین پراید، تندر 90 و ریو شبیه است. حاصل این کار گروهی در نهایت زیبایی شده، که به آن لقب زیبای ایرانی دادند و البته که این لقب کاملاً اغراق آمیز است!

قطعات و لوازم یدکی این خودرو نیز کاملاً ساخت داخل نیستند. بسیاری از قطعات به کار رفته در تیبا، همان هایی است که در فراوریات قبلی شرکت سایپا هم به کار رفته است. به هر حال با تمام این بالا و پایین ها، این خودرو توانسته از اولین فراوری تا کنون نه تنها از پرفروش های سایپا، بلکه از پرفروشترین خودروهای تاریخ ایران باشد.

تیبا اکنون در دو مدل فراوری می گردد که یکی سدان و دیگری هاچ بک است. در ادامه این مطلب به مقایسه تیبا 1 و تیبا 2 میپردازیم و بعلاوه مشخصات فنی و ظاهری هر دو مدل را مورد آنالیز قرار می دهیم.

آنالیز مشخصات و مزایا و معایب تیبا 1

پیش از آنکه به سراغ تفاوت تیبا 1 و تیبا 2 برویم، بد نیست کمی بیشتر درباره این خودروها بدانیم. تیبا 1 یک سدان جمع و جور شهری است که به گفتهٔ شرکت سایپا، طراحی آن در کمپانی ایتالیایی ایتال دیزاین اجرا شده است. با اینکه متقاضیان بازار، انتظار خودروی به مراتب زیباتری را داشتند، نمی توان گفت که تیبا زشت است! بهتر است برای ظاهر این سدان کوچک، صفت معمولی را به کار ببریم.

نمای روبروی این خودرو متشکل از جلو پنجره ذوزنقه ای شکل است که خط برجسته ای از زیر آن و در امتداد دو ضلع کناری، تا روی کاپوت کشیده است. چراغ های تیبا هم مانند سایر اجزای تشکیل دهندهٔ چهرهٔ این خودرو، کوچک هستند و فرمی قوسی شکل دارند.

ورودی هوای باریک و کشیده در نیمه پایینی سپر واقع شده است و مه شکن های دایرهای کوچکی نیز در دوطرف آن تعبیه شده است. در مجموع نمای جلوی تیبا را می توان به یک نقاشی تشبیه کرد که ناتمام مانده و هنوز فضای خالی زیادی روی بوم برای طراحی وجود دارد.

استفاده از اجزای کوچک و فاصله زیاد بین آن ها، ترکیب زیبایی بوجود نیاورده است. شاید اگر ترکیب همین اِلمان ها با ابعاد متناسب تری به کار رفته بود، شاهد تصویر بهتری بودیم. در نمای کناری هم اِلمان شاخصی برای جذابیت وجود ندارد و بیشتر یک عدم هماهنگی بین فرم منحنی و قوسی شکل قسمت جلو و جعبه ای شکل در قسمت عقب، به چشم می خورد.

طراحی عقب این خودرو شباهتهایی با مزدا 323 دارد و همان اصل قبلی نیز در آن رعایت شده و تمامی اجزا کوچک و ساده اند. در داخل کابین هم اولین چیزی که جلب توجه می نماید، پلاستیک خشک و بسیار بی کیفیت به کار رفته در ساخت قطعات است.

از نظر طراحی هم، کابین فضای آشنایی دارد و پیشرفت چندانی در آن به چشم نمی خورد. استفاده از رودری پارچه ای و غربیلک فرمان زیبا، از معدود تغییرات مثبت داخلی هستند.

در بخش فنی سایپا با همکاری شرکت FEV آلمان و بر اساس موتور 1.3 لیتری پراید، موتوری بهسازی شده با حجم 1.5 لیتر را برای تیبا طراحی کردند. این موتور 4 سیلندر توان فراوری 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت فراوری شده این پیشرانه به وسیله جعبه دنده 5 سرعته دستی به محور جلوی خودرو منتقل می گردد. به غیر از این نسخهٔ بنزینی، سایپا تیبا 1 دوگانه سوز را هم فراوری و به بازار عرضه نموده است که البته قیمت بالاتری نسبت به نمونهٔ معمولی دارد.

از نظر امکانات، آپشن ویژه ای نسبت به پراید به این خودرو اضافه نشده است. کیفیت سواری این خودرو با توجه به افزایش حجم و قدرت موتور در مقایسه با پراید به طور مشهودی بهتر است. موتور قوی تر و وزن سبک تیبا چالاکی خوبی به خودرو داده است.

تیبا استاندارد آلایندگی یورو 3 دارد. و مانند فراوریات قبلی سایپا مصرف سوخت، استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری پایین از مهم ترین نقاط قوت این خودرو محسوب می گردد.

در مقایسه تیبا 1 و آنالیز مزایا و معایبش باید گفت که کفهٔ معایب این خودرو با توجه به قیمت کنونی اش، با اختلاف سنگین تر است!

آگهی های خرید و فروش تیبا صندوقدار

آنالیز مشخصات و مزایا و معایب تیبا 2

اگر می خواهید بدانید که تیبا 1 با تیبا 2 چه فرقی دارد؟ باید به شما گفت که در سال 93 سایپا مدل هاچ بک تیبا را با نام تیبا 2 به بازار عرضه کرد. تیبا 2 از نظر ظاهری در قسمت جلو و در داخل کابین هیچ تفاوتی با مدل سدان خود ندارد. اما در قسمت عقب با حذف صندوق و فرم منحنی عقب هاچ بک، شاهد طراحی هماهنگ تر و زیباتری هستیم.

مشخصات فنی و امکانات این دو خودرو نیز کاملاً با یکدیگر مشابه است و در حقیقت، بزرگترین تفاوت تیبا 1 و تیبا 2 به جز سدان و هاچ بک بودن در قیمت آن هاست. جالب است که تیبا 2 بدون اضافه شدن هیچ ویژگی دیگری اختلاف قیمت 10- 12 میلیونی با برادر بزرگتر خود دارد.

با توجه به اینکه خودروهای هاچ بک همواره محبوبیت زیادی در بازار داشته اند، علت این قیمت بالاتر را می توان تقاضای بیشتر در نسخه هاچ بک دانست. در خصوص مزایا و معایب تیبا 2 با توجه به ظاهر زیباتر می گردد از سنگینی کفهٔ معایب اندکی کم کرد!

آگهی های خرید و فروش تیبا هاچ بک

نتیجه مقایسه تیبا 1 و تیبا 2 چیست؟

برای آنالیز نتیجه تفاوت تیبا 1 و تیبا 2 باید در انتها گفت که تیبا خودرویی است که برای جایگزینی با پراید طراحی و فراوری شده و توانسته به فروش خوبی هم دست پیدا کند. با وجود اینکه سایپا برای طراحی و راه اندازی خط فراوری تیبا، هزینه های هنگفتی را متحمل شده است، در نهایت این خودرو در هر دو مدل هاچ بک و سدان، کاملاً در حد و مقدار های همان پراید است با روکشی تازه!

با این حال این خودرو در هر دو مدل خود، توانسته مشتریان زیادی برای خود دست و پا کند. علت این امر، هم خسته شدن مشتریان از چهره تکراری پراید طی این 30 است. البته که بسیاری از مردم چاره دیگری هم ندارند چرا که تیبا از ارزانترین خودروهای بازار ایران است.

هرچند در مقایسه تیبا 1 و تیبا 2 نباید از حق گذشت که در خصوص تیبا 2 شرایط کمی فرق می نماید. معمولاً نظرات در خصوص تیبا 2 مثبت است. مخاطبان این سبک خودرو را بیشتر جوانان تشکیل می دهند و با مروری بر نظرات این قشر، رضایت نسبی آن ها از این خودرو مشهود است.

در انتها اگر بخواهیم با تمام نقاط ضعف و قدرت و با در نظر گرفتن شرایط جامعه، توصیف مناسبی از این خودرو داشته باشیم، باید مطرح کرد که تیبا خودرویی کوچک و کم مصرف و بسیار مناسب برای استفاده های روزانه و شهری است. مخاطب این خودرو عموماً قشر میانه جامعه هستند.

در میان این قشر، تیبا 1 برای استفاده خانوادگی مناسب است و تیبا 2 می تواند برای جوان ها جذابیت بیشتری داشته باشد. البته با توجه به جمع و جور بودن تیبا 2 این خودرو برای استفاده به عنوان خودروی دوم در شهرهای پرترافیک نیز گزینه مناسبی محسوب می گردد.

نظر شما درباره این خودرو چیست؟ به نظر شما تیبا 1 بهتر است یا تیبا 2؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "تفاوت تیبا 1 و تیبا 2 در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت تیبا 1 و تیبا 2 در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید