توس حماسی ترین شهر دنیا است

به گزارش وبلاگ چارگون، ایسنا/ براساس سخنان شاهنامه پژوه و استاد دانشگاه و آخرین خبرهای بدست آمده، توس حماسی ترین شهر دنیا است.

توس حماسی ترین شهر دنیا است

پویشی به وسیله بعضی از فعالان فرهنگی در جهت اقدام برای ثبت دنیای توس که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بلندآوازه ایران و خالق شاهنامه در آن واقع شد، شکل گرفته است. در این کارزار که به گفته برگزارکنندگانش بیش از 4625 امضا از طرف مردم برای آن جمع آوری شده، از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار خراسان رضوی خواسته شد تا اقدامات لازم برای ثبت دنیای این شهر صورت بگیرد.

علیرضا قیامتی، شاهنامه پژوه و استاد دانشگاه از ثبت دنیای توس حمایت نموده و نوشت:

بی گمان توس خاستگاه حماسه های ایران زمین و تبلور گردن فرازی ها و ستبری های دنیای است به دور از هر گزافه و هیجان و احساس میهنی بلکه بر بنیان خرد و انصاف به بانگ بلند میتوان گفت که توس حماسی ترین شهر دنیا است. کمتر شهر و منطقه ای در دنیا میتوان یافت که چون توس این همه حماسه سرای عظیم را در خود پرورانده باشد و اینگونه کانون حماسه های ملی گردد و سهم بسزایی در گردآوری هویت ملی کشور خویش برعهده گیرد.

از این شهر حماسی است که بنیان اسطوره ها و حماسه های فرهنگ ایران شاهنامه ابومنصوری به همت فرمانروای فرهنگ مدارش ابومنصور عبدالرزاق توسی پی ریزی می گردد، و در فاصله ای اندک دقیقی توسی که پیشرو فردوسی است گشتاسپ نامه را بنیان می گذارد و چنین است که توس زادگاه و پرورنده یکی از عظیمترین حماسه سرایان دنیا فردوسی سترگ می گردد. پس از فردوسی هم پرتو حماسه های ملی با اسدی توسی سراینده گرشاسپ نامه صندلی توس را در ادب حماسی پاسبانی می نماید. شگفت آنکه پس از هزار سال که اندیشه و آرمانهای ملی و حماسی در ایران دوباره سربرمی آورد باز هم از اقلیم دیرپا و حماسی توس است.

اینک منم شکسته دل مردی خسته و هراسان، یکی از مردم توس خراسان، راوی قصه های از یاد رفته و آرزوهای بربادرفته ... سوم برادران سوشیانت مهدی اخوان ثالث

خرد گفتا شها توس است این جا

سر گردون زمین بوس است این جا

زمین زان رشک فردوس برین است

که فردوسی به خاکش جاگزین است

جعفر یاحقی و میرجلال الدین کزازی هم در یادداشت هایی از این کارزار حمایت نموده اند.

منبع: همگردی

به "توس حماسی ترین شهر دنیا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توس حماسی ترین شهر دنیا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید