طرز تهیه قرابیه تبریز

به گزارش وبلاگ چارگون، قرابیه نوعی شیرینی بادامی نشات گرفته از شهر تبریز است. این شیرینی های گرد و نرم که در میان گردشگران و بازدید کنندگان از شهر تبریز به عنوان سوغاتی محبوب شناخته شده اند، در مراسم و اعیاد مختلف بسیار پرکاربرد هستند. در این مطلب شما را با طرز تهیه قرابیه تبریز آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه قرابیه تبریز

تبریز در استان آذربایجان شرقی واقع شده و به غذا های خوشمزه، رستوران های فوق العاده و شیرینی های خاص معروف است. شیرینی قرابیه در قنادی های شهر تبریز به صورت روزانه طبخ می گردد و در میان گردشگران این شهر به عنوان سوغات تبریز شناخته شده است. این شیرینی از قدیم الایام در قنادی های تبریز طبخ می شده و هنوز هم به عنوان شیرینی مجلسی در مراسم عروسی و اغلب جشن ها مورد استفاده قرار می گیرد. در قدیم، زمانی که یک دختر تصمیم به ازدواج می گرفت، خانواده داماد، سینی های بیضی شکل عظیم پر شده از شیرینی قرابیه را به عنوان خنچه عقد به خانه او می فرستادند. خنچه یک جعبه چوبی سبک بود که مرد ها آن را بر روی سر حمل می کردند و معمولا با یک پارچه کتانی زیبای دست دوز با حاشیه ترمه پوشانده می شد. علاوه براین در خنچه عقد، هدایای زیادی برای عروس و خانواده اش فرستاده می شد. از آنجایی که یک خنچه به اندازه کافی عظیم نبود، معمولا عروس چندین خنچه دریافت می کرد. امروزه در ایران شیرینی ها یا به صورت شخصی تهیه شده و به عروس هدیه داده می گردد یا از شیرینی فروشی ها و قنادی ها به خانه عروس منتقل می شوند.

شیرینی قرابیه، یک نوع شیرینی مناسب برای عید های مختلف، مخصوصا عید نوروز نیز به شمار می رود. عید نوروز جشن شروع بهار در نیمکره شمالی است که در نوزدهم، بیستم یا بیست و یکم مارس اتفاق می افتد. این شیرینی با بادام زمینی، سفیده تخم مرغ، شکر و کمی آرد کیک تهیه می گردد. بادام را از سوپرمارکت تهیه نموده و آن را در خانه خرد کنید. برای خرد کردن بادام:

  1. یک فنجان بادام را در یک کاسه ریخته و مقداری آب جوش به اندازه ای که روی بادام ها را بگیرد به آن اضافه کنید.
  2. درب کاسه را به مدت 10 دقیقه بپوشانید.
  3. سپس بادام ها را یکی یکی از آب خارج نموده و آن ها را بین انگشت شست و انگشت اشاره خود قرار داده و فشار دهید تا پوست قهوه ای آن جدا گردد. پوست همه بادام ها را به همین شکل جدا کنید.
  4. بادام پوست کنده را می توانید با غذاساز خرد کنید و بادام خرد شده را در فریزر نگهداری کنید. انجماد باعث ایجاد کمی تغییر رنگ در بادام می گردد، اما بافت یا طعم آن تغییری نمی کند. قبل از فریز کردن، اجازه دهید کیسه فریزر در دمای محیط به مدت 15-10 دقیقه بماند.

مواد لازم برای تهیه قرابیه تبریز

مواد لازم
بادام بدون پوست قهوه ای1 فنجان (معادل 8 اونس)
شکر3/4 فنجان+2 قاشق غذاخوری (معادل 6.5 اونس)
آب2 قاشق غذاخوری
سفیده تخم مرغ3 عدد
عصاره وانیل1/2 قاشق چایخوری
پودر شکر1/3 فنجان (معادل 3/4+1 اونس)
آرد کیک2 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت2 قاشق غذاخوری
سفیده تخم مرغ برای روی شیرینی1 عدد
کریستال شکر1+1/2 قاشق چایخوری
پسته خرد شده برای تزیین روی شیرینی1/4 فنجان
مواد لازم برای تهیه 20 عدد شیرینی ارائه شده، زمان آماده سازی حدود 1 ساعت و زمان پخت حدود 25-20 دقیقه می باشد.

طرز تهیه قرابیه تبریز

  1. دو قاشق غذاخوری آرد کیک را به دو قاشق غذا خوری نشاسته ذرت اضافه کنید. سپس 5 بار آن را الک کنید.
  2. 1 فنجان بادام بدون پوست قهوه ای را درون غذاساز ریخته، شکر را به آن اضافه کنید.
  3. بادام را با شکر به مدت 30 ثانیه میکس کنید و میکس کردن را تا حدی ادامه دهید که چسبندگی ایجاد نگردد، در واقع شما به ذرات کوچکی از بادام احتیاج دارید که زیر دندان احساس گردد (مانند آنچه در تصویر مشاهده می کنید).
  4. سپس 2 قاشق غذا خوری آب و عصاره وانیل را به آرامی به غذاسازی که روشن است اضافه کنید. در این مرحله ذرات به هم چسبیده بادام به بالا و اطراف پرتاب می شوند و حالا زمان خاموش کردن غذاساز است. این مرحله حدود 1 دقیقه طول می کشد.
  5. یک ورق شیرینی را با کاغذ پارچمنت بپوشانید و کاغذ را به هیچ وجه چرب نکنید.
  6. سفیده های تخم مرغ را با سرعت متوسط همزن برقی بزنید تا شکل بگیرد، سپس مخلوط بادام و شکر را با سفیده تخم مرغ که به شکل فوم درآمده با یک ویسک فولد کنید تا مخلوط شوند.
  7. مخلوط پودر شکر و آرد کیک را در دو مرحله به مخلوط بادام و تخم مرغ اضافه کنید و بعد از هر مرحله هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و خمیر یکدستی حاصل گردد.
  8. خمیر حاصل را در قیف بدون ماسوله بریزید، یا از کیسه فریزری که یک گوشه آن را سوراخ نموده اید، به عنوان قیف بهره ببرید.
  9. 20 دایره به قطر 2 اینچ از مواد، با فاصله مناسب بر روی کاغذ پارچمنت ایجاد کنید.
  10. اجازه دهید شیرینی ها بدون روکش به مدت 1 ساعت در محیط آشپزخانه استراحت نمایند.
  11. کمی پسته را خرد نموده و کنار بگذارید.
  12. فر را روی حرارت 350 درجه فارنهایت به مدت حداقل 30 دقیقه گرم کنید.
  13. در یک کاسه کوچک یک سفیده تخم مرغ ریخته و آن را با قاشق هم بزنید تا شفاف گردد.
  14. با یک برس، سفیده تخم مرغ را روی شیرینی ها بمالید و کریستال های شکر و سپس پسته خرد شده را به آرامی روی آن ها بپاشید.
  15. شیرینی را به مدت 25-20 دقیقه در طبقه وسط فر قرار داده و فرصت دهید تا کناره های شیرینی به رنگ طلایی قهوه ای درآید و روی آن طلایی روشن گردد.
  16. پس از این مدت، کاغذ شیرینی را از فر خارج نموده و 30 دقیقه فرصت دهید تا شیرینی ها خنک شوند.
  17. شیرینی ها ممکن است به کاغذ پارچمنت چسبیده باشند، برای جدا کردن آن ها از کاغذ، کمی آب به آرامی پشت کاغذ پارچمنت اسپری کنید، 2 دقیقه صبر کنید و سپس شیرینی ها را یکی یکی از روی کاغذ جدا کنید.
  18. این شیرینی را می توانید به مدت 3-2 روز در دمای محیط و در ظرف دربسته و همچنین به مدت 1 هفته در فریزر نگهداری کنید.
  19. برای نگهداری شیرینی قرابیه در فریزر، شیرینی ها را در یک ردیف در ظرف دردار بچینید، روی آن کاغذ روغنی قرار داده و سپس ردیف بعدی را بچینید. سپس درب ظرف را محکم بسته و در فریزر قرار دهید و 15 دقیقه قبل از مصرف، آن را از فریزر خارج کنید.
  20. این شیرینی خوشمزه را برای جشن های آینده یا دورهمی های محبت آمیز طبخ نموده و نوشیدن یک فنجان چای را در کنار آن نباید فراموش کنید.

طرز تهیه شیرینی شربتی فانتزی جدید مخصوص عید نوروز را در لینک زیر دنبال کنید:

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی شربتی فانتزی جدید مخصوص عید نوروز

گروه آشپزی وبلاگ چارگون

منبع: setare.com

به "طرز تهیه قرابیه تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قرابیه تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید