قلعه گبری جهرم در راه ثبت ملی

به گزارش وبلاگ چارگون، به منظور ثبت شدن قلعه گبری جهرم در لیست آثار ملی ایران، به شورای ثبت آثار ارسال می گردد.

قلعه گبری جهرم در راه ثبت ملی

علی لطفی پور رییس اداره میراث فرهنگی جهرم گفت:

پرونده ثبت قلعه گبری شهرستان جهرم با توجه به ارزش تاریخی و ویژگی های معماری اسفند 1396 با همکاری جمعی از دوستداران میراث فرهنگی تکمیل شد.

وی با بیان ارسال پرونده به شورای ثبت آثار تا خاتمه اردیبهشت برای ثبت در لیست آثار ملی ایران، اضافه نمود:

بنای معروف به قلعه گبری از قلعه های مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلامی است که در جبهه جنوبی شهر جهرم درست در کوهی مشرف به شهر و در پشت غار سنگ شکن (بزرگترین غار دست ساز ایران) قرار گرفته است.

لطفی پور با اشاره به پراهمیت تر شدن قلعه گبری از طریق غار سنگ شکن جهرم، افزود:

ویژگی های ساختاری قلعه گبری به عنوان یک قلعه مسکونی با ویژگی های دفاعی معرفی می گردد.

او بیان کرد:

در این قلعه تعداد زیادی ساختار معماری، یک چاه سنگی با عمق نامشخص، دو حوضچه تصفیه آب، سه برکه مشهود، یک دیوار سنگ چین سراسری در جبهه جنوبی، سنگ آسیاب ناتمام، تعدادی علائم کنده کاری بر سنگ و آبراهه های کوچک وجود دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی جهرم توضیح داد:

اولین و شاخص ترین اثر مشهود در قلعه گبری، ساختار دو ستون آجری برافراشته برسر چاه دستکند عظیمی است که در بالا دارای عرض تقریبی 260 سانتی متر است و در ارتفاعات مختلف عرض های متفاوتی دارد، بعلاوه در بین اهالی در خصوص عمق زیاد این چاه روایات مختلفی وجود دارد.

او یادآور شد:

فضاهای معماری گسترده ای نیز در سطح قلعه در حد پی به جای مانده که بزرگترین آن ها معروف به شاه نشین است. این فضا تقریبا در بالاترین قسمت و مشرف به دره و راه دسترسی ساخته شده است.

بنا به اعلام لطفی پور، وجود حوضچه های تصفیه آب از ویژگی های این قلعه است که در کمتر قلعه ای دیده شده است و ساکنان جهرم با بهره گیری از این حوضچه ها، آب باران را تصفیه و به چاه سنگی راهنمایی می نموده اند.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "قلعه گبری جهرم در راه ثبت ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه گبری جهرم در راه ثبت ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید