کم و کیف مصوبه مجلس در مورد ارز ترجیحی، تاثیر توافق احتمالی وین بر این تصمیم مجلس

به گزارش وبلاگ چارگون، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مجلس در مصوبه خود به دولت اجازه داده است در قالب قانون بودجه، خودش برای حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی تصمیم گیری کند.

کم و کیف مصوبه مجلس در مورد ارز ترجیحی، تاثیر توافق احتمالی وین بر این تصمیم مجلس

احسان ارکانی در گفت وگو با وبلاگ چارگون با اشاره به مصوبه مجلس در مورد ارز ترجیحی، اظهار کرد: دولت مصر بود ارز 4200 تومانی حذف گردد، در حالیکه بعضی از نمایندگان با این خواسته دولت مخالف بودند. لذا ما راهکاری بینابین تعریف کردیم و به دولت در قالب قانون بودجه اجازه دادیم خودش برای حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی تصمیم گیری کند.

وی اضافه نمود: منتها در این مصوبه قید شده است در صورتی که دولت تصمیم به حذف ترجیحی هر کدام از کالاهای اساسی بگیرد، موظف است آن را با قیمت پایه شهریور 1400 عرضه کند، اما با توجه به اینکه حذف ارز 4200 تومانی باعث افزایش قیمت می گردد، دولت باید مابه التفاوت قیمت کالا در شهریور 1400 با قیمت آن پس از حذف ارز ترجیحی را با پرداخت یارانه به دهک های پایین جبران کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: یعنی اگر دولت تصمیم به حذف ارز 4200 تومانی روغن بگیرد، باید مابه التفاوت قیمت آن پس از حذف ارز ترجیحی را با قیمتی که در شهریور 1400 داشت محاسبه کند و آن مبلغ را به عنوان یارانه به دهک های مشمول پرداخت کند.

ارکانی اضافه نمود: این یارانه می تواند یا به صورت نقدی پرداخت گردد یا به صورت اعتباری در کارت یارانه واریز گردد تا شخص نتواند از آن برداشت نقدی کند و حتما آن را صرف خرید کالا از مراکز مجاز توزیع کند. اندازه یارانه هم بستگی به این دارد که دولت تصمیم به حذف ارز ترجیحی چه کالاهایی بگیرد و افزایش قیمت به چه اندازه باشد. بر اساس منابع اختصاص یافته به آن کالا، دولت باید مابه التفاوت 4200 تومان تا 23 هزار تومان (نرخ تسعیر ارز در بودجه 1401) را در قالب یارانه به مردم بپردازد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در صورتی که دولت تصمیم به حذف ارز 4200 تومانی بعضی کالاها بگیرد، این کار منجر به ایجاد تورم انتظاری و افزایش قیمت سایر کالاها نخواهد شد؟ اعلام کرد: این پرسشی است که دولت باید به آن پاسخ دهد. ما اصلا توصیه می کنیم که برای هیچ کدام از کالاهای اساسی ارز ترجیحی حذف نگردد.

این نماینده مجلس در مورد بعضی از اظهار نظرات مبنی بر اینکه گشایش های حاصل از توافق احتمالی وین باعث شده است مجلس تصمیم به حذف ارز ترجیحی و انجام این جراحی مالی بگیرد، گفت: اصلا این گونه نیست و ما بدون هیچ توجهی به نتیجه احتمالی مذاکرات چنین تصمیمی گرفته ایم و تمام توجه ما صرفا به مسئله معیشت مردم بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کم و کیف مصوبه مجلس در مورد ارز ترجیحی، تاثیر توافق احتمالی وین بر این تصمیم مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم و کیف مصوبه مجلس در مورد ارز ترجیحی، تاثیر توافق احتمالی وین بر این تصمیم مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید