ارتباط کمبود ویتامین D با خطر بروز 6 بیماری

به گزارش وبلاگ چارگون، در سراسر دنیا در حدود یک میلیارد نفر در معرض سطوح ناکافی ویتامین D در خون شان هستند. برآورد می گردد که 40 تا 75 درصد از تمام بزرگسالان دچار کمبود ویتامین D باشند. ویتامین D از راه مصرف بعضی مواد غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید جذب بدن می گردد.

ارتباط کمبود ویتامین D با خطر بروز 6 بیماری

احتیاج روزانه برای این ویتامین برای هر فرد بالغ 10 میکروگرم یا حداکثر 2000 واحد در روز است که در دوران کودکی و پیری این مقدار بالاتر است.

ویتامین D از چه منابعی تامین می گردد؟

- آفتاب: تابش پرتو فرابنفش به پوست انسان باعث می گردد که ماده ای به نام دهیدروکلسترول با طی مراحلی در بدن در کلیه به ویتامین D تبدیل گردد. افراد با پوست روشن تر نسبت به تیره ترها می توانند در مدت کمتری که زیر آفتاب مانده اند احتیاج خود به این ویتامین را تامین نمایند.

- منابع گیاهی: قارچ، غلات و بعضی سبزیجات و میوه ها.

- منابع حیوانی: کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر و ماهی ساردین.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، بعضی از شایع ترین بیماری های مرتبط با فقر ویتامین D شامل موارد زیر است:

- بیماری قلبی: افراد مبتلا به کمبود ویتامین D تقریبا 32 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند. ویتامین D به بهود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کنترل التهاب و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی یاری می نماید.

- بیماری التهابی روده: مطالعات اجرا شده در اروپا و ایالات متحده ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و مقدار بالای ابتلا به بیماری های التهابی روده را نشان داده است. بیماری التهابی روده در جمعیتی که کمترین مقدار نور خورشید را دریافت می نمایند، بیشتر است.

- زوال عقل و آلزایمر: بزرگسالانی که در معرض کمبود ویتامین D هستند، 53 درصد نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

- بیماری کلیوی: یک مطالعه نشان داده کسانی که دچار فقر ویتامین D هستند، دو برابر بیشتر در معرض آلبومینوری یا آلبومین بالا در ادرار قرار دارند. آلبومینوری از نشانه های اولیه آسیب کلیوی است.

- پوکی استخوان: ویتامین D از آنجا که منجر به جذب کلسیم و فسفات از رژیم غذایی می گردد، به طور مستقیم با پوکی استخوان ارتباط دارد. کمبود این ویتامین منجر به دردهای استخوانی و پوکی استخوان می گردد و خطر شکستگی های استخوانی را چند برابر می نماید.

- دیابت نوع 2: مطالعات حاکی از آن هستند که قرار گرفتن روزانه 20 دقیقه در معرض نور خورشید و یا استفاده از مکمل های ویتامین D، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

منبع: گردشبان

به "ارتباط کمبود ویتامین D با خطر بروز 6 بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط کمبود ویتامین D با خطر بروز 6 بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید