افت 54 درصدی فراوری محصولات معدنی، شمش آلومینیوم؛ رکورددار رشد فراوری

به گزارش وبلاگ چارگون، آمار منتشرشده از سوی وزارت صمت، از افت 54 درصدی محصولات معدنی در سال 1400 حکایت دارد. در این میان بیشترین رشد فراوری مربوط به شش آلومینوم با رشد 25 درصدی است.

افت 54 درصدی فراوری محصولات معدنی، شمش آلومینیوم؛ رکورددار رشد فراوری

در این سال تنها پنج محصول معدنی رشد فراوری را به ثبت رساندند. البته اغلب این محصولات زیر 17 درصد رشد فراوری داشتند. مطابق آمار منتشرشده، شیشه جام با رشد 17.3 درصدی، ظروف چینی با رشد 7.9 درصد، کاتد مس با رشد 2.8 درصدی و آلومینا با رشد 0.7 درصدی در جایگاه دوم تا پنجم قرار گرفتند.

مطابق داده های وزارت صمت، در بین محصولات معدنی چینی بهداشتی با افت 16.4 درصدی فراوری، بیشترین حجم کاهش فراوری را در میان محصولات منتخب به ثبت رساند. پس از آن کنسانتره ذغال سنگ 12.8 درصد، سیمان 9.1 درصد، محصولات فولادی پنج درصد، ظروف شیشه ای 2.3 درصد و فولاد خام کاهش 2.1 درصد افت فراوری را تجربه کردند.

هشدار خانه معدن نسبت قطغ فراوری محصولات معدنی

در حالی آمار و ارقام از شرایط نامطلوب فراوری محصولات معدنی در سال گذشته پرده برداشت که اوایل خرداد امسال خانه معدن ایران در نامه ای به وزیر صمت نسبت به کاهش فراوری، افت صادرات، تعطیلی معادن و درنهایت قطع فراوری هشدار داد.

خانه معدن در این نامه درباره ابلاغ شیوه نامه نو واردات ماشین آلات معدنی ابراز نگرانی کرد. در بخش دیگر از این نامه به شرایط اسفناک استهلاک و سن بالای ناوگان ماشین آلات معدنی اشاره و تاکید شد. طبق این نامه، هرگونه تاخیر در عملیاتی کردن نوسازی ماشین آلات معادن کشور، افزایش بیش از پیش قیمت تمام شده، افزایش مصرف سوخت و در نهایت کاهش فراوری محصولات معدنی را به همراه دارد..

در این میان گرچه وزارت صمت با حدف عوارض صادراتی مواد معدنی موافقت کرد، اما همچنان واردات ماشین آلات معدنی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، ایران در حال حاضر ایران در بین 10 کشور برتر معدنی جهان قرار گرفته است؛ اما به علت تجهیزات فرسوده و نبود فناوری به روز، امکان اکتشاف در عمق بسیار زیاد را ندارد. از این رو زمینه فراوری و صادرات محصولات معدنی با ظرفیت کامل فعلاً وجود ندارد.

فعالان حوزه معادن بر این باورند که دولت با این اقدام علاوه بر فرصت سوزی، امکان حضور پررنگ تر فراوریکنندگان در بازارهای جهانی را سلب می نماید. حال نمود اجرای سیاست های نادرست در حوزه معادن در آمار فراوری محصولات معدنی سال گذشته پیداست. آیا امسال وزارت صمت با تغییر سیاست ها می تواند باعث تغییر جهت فراوریات معدنی گردد؟

برای مطالعه بیشتر خبر عوارض صادراتی کالاهای معدنی لغو شد را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "افت 54 درصدی فراوری محصولات معدنی، شمش آلومینیوم؛ رکورددار رشد فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت 54 درصدی فراوری محصولات معدنی، شمش آلومینیوم؛ رکورددار رشد فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید