بحران کرونا در سیستان و بلوچستان، اندازه بستری بیش از میانه کشوری

به گزارش وبلاگ چارگون، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای نخستین بار در چند روز اخیر اندازه موارد سرپایی و بستری کرونا در استان سیستان و بلوچستان از میانه کشوری فراتر رفته است.

بحران کرونا در سیستان و بلوچستان، اندازه بستری بیش از میانه کشوری

ایرج حریرچی روز پنجشنبه در سفر به زاهدن اضافه نمود: در سیستان و بلوچستان به علت شرایط اقلیمی و فاصله گذاری اجتماعی در اوج گیری های قبلی کرونا مقدار آمار بستری و مرگ و میر حتی به میانه کشوری نرسیده بود، باید توجه داشت ایمنی اکتسابی چندانی نسبت به سایر استان ها در این استان وجود ندارد.

وی اضافه نمود: از طرفی ویروس دلتا از جنوب شرقی وارد کشور شده و با توجه به خواستگاه این ویروس در هند و شرایطی که در افغانستان به وجود آمده احتمال افزایش مهاجرت به ایران از مسیرهای مختلف وجود دارد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بعلاوه شاهد افزایش موارد بیکاری در سیستان و بلوچستان هستیم و هم اینک 720 بیمار کرونایی بستری در این استان داریم.

حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه چهارشنبه به منظور بازدید میدانی از بیمارستان های سیستان و بلوچستان و آنالیز آخرین شرایط ویروس کرونا وارد فرودگاه بین المللی زاهدان شد (ایرنا).

حضور تیم واکنش سریع وزارت بهداشت در سیستان و بلوچستان

حمید سوری، مسئول کمیته کشوری واکنش سریع کووید-19 وزارت بهداشت گفت: تیم واکنش سریع وزارت بهداشت هم با هدف ارزیابی دقیق تر اوضاع و به اشتراک گذاری تجارب قبلی در استان سیستان و بلوچستان حضور پیدا نموده است.

وی در جلسه ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اضافه نمود: در بازدیدی که از سطح شهر داشتم، هیچ نشانی از شرایط قرمز ندیدم و در یک نگاه سر انگشتی از هر 100 نفر کمتر از نیمی از افراد ماسک زده بودند.

مشاور وزیر بهداشت اضافه نمود: از ابتدای بحران کرونا تا کنون تجربه همه گیری سنگینی در استان سیستان و بلوچستان نداشته ایم و موج های قبلی به خوبی مدیریت شده است.

وی ادامه داد: ویروس های جهش یافته تازه موسوم به هندی و آفریقایی که قدرت سرایت چند برابری در مقایسه با ویروس های قبلی دارند، در کنار عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی تعداد موارد مثبت این موج را به بیش از سه برابر موج های قبلی رسانده است (ایسنا).

امکان بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان

تعیین الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس هم گفت: شرایط کنونی شیوع کرونا اکنون دیگر دامنه بحران را طی نموده و ما در حال رو به رو شدن با یک فاجعه انسانی هستیم؛ و در چنین شرایطی حضرات وزارت بهداشت به جای فرافکنی و فرار به جلو باید جوابگو باشند و بگویند که چرا فرایند واکسیناسیون کشور در این شرایط قرار گرفته است و کند است.

وی ادامه داد: آقایان باید پاسخ بدهند که چرا زیرساخت های حوزه درمان در جنوب سیستان و بلوچستان از نصف شاخص کشوری هم پایین تر است. بعضی موضوعات را انگار که از بس گفتیم و انجام نشده برای آقایان عادی شده است.

سعیدی درخصوص آمار و ارقام کرونا و عامل ایجاد این شدت گیری شیوع کرونا گفت: ما اکنون بیشتر از روزی هزار ابتلا داریم، در سیستان و بلوچستانی که سفید بود. درخصوص چابهار می توان گفت سفرهای نوروزی در این مساله بسیار تاثیرگذار بود.

وی اضافه نمود: البته ما هم باید قبول کنیم که در رعایت پروتکل های بهداشتی خوب عمل نکردیم اما این امر نافی مسئولیت وزارت بهداشت نیست (ایلنا).

ادارات سیستان و بلوچستان 2 روز تعطیل شدند

شیوع کرونا ویروس در سیستان و بلوچستان اگرچه با تأخیر چند ماهه وارد پیک تازه شده و به عبارتی از سه هفته گذشته وارد پیک سوم شده، اما در هفته های اخیر فرایند شیوع در استان به شکل انفجاری بوده است.

شیوع کرونا ویروس در سیستان و بلوچستان اگرچه با تأخیر چند ماهه وارد پیک تازه شده و به عبارتی از سه هفته گذشته وارد پیک سوم شده، اما در هفته های اخیر فرایند شیوع در استان به شکل انفجاری بوده و اگر شرایط به همین نحو پیش برود، در روزهای آینده با وجود همه اقدامات انجام شده در راستای افزایش تخت های بیمارستانی، تختی برای بستری مبتلایان در استان وجود نخواهد داشت.

روز گذشته اداره کل روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان با صدور اطلاعیه فوری اعلام نمود: بنا بر تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا استان سیستان و بلوچستان مورخ هتم تیرماه، با توجه به افزایش تعداد مبتلایان بیماری کرونا و به منظور کاهش تردد و پیشگیری از مراجعه و ازدحام جمعیت؛ فعالیت کلیه ادارات، نهادها و بانک های استان طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ نهم و دهم تیرماه تعطیل اعلام می گردد.

لازم به شرح است؛ فعالیت بیمارستان ها، مراکز درمانی، امدادرسانی و شرکت های خدمات رسان اعم از آتش نشانی، اتفاقات آب، برق و گاز و موارد مشابه طبق روال معمول و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بیماری کرونا ادامه خواهد داشت.

نقدها جدی نماینده زاهدان از مدیریت کرونا در استان

فداحسین مالکی در جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا با اشاره به شرایط بحرانی سیستان و بلوچستان با توجه به شیوع گونه هندی ویروس جهش یافته کرونا موسوم به دلتا، گفت: در شرایط بحرانی، نگاه بحرانی و مدیریت بحران و تصمیم گیری بحرانی باید حاکم باشد و همانطور که می دانید شرایط استانمان بحرانی است، اما در این جلسه نه تصمیم بحرانی دیده شد و نه احساس بحران. آمار وحشتناک تلفات و جانباختگان خود بیانگر حال وخیم این روزهای سیستان و بلوچستان است و اگر تاکید داریم استان تعطیل و قرنطینه گردد معلوم می گردد در شرایط خاصی به سر می بریم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به گزارشاتی که به کمیسیون امنیت ملی به اسم کمیسیون فرابخش می آید، بیان نمود: آنالیز این گزارش ها نشان از شرایط حاد استان دارد و سوالی که پیش می آید این است که آیا دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تجهیزات لازم فراهم است و همه مسائل حل است، کمبود داروی بیهوشی نداریم؟ و خیلی مواردی که به دستمان رسیده و همه آنها را ارجاع دادیم به دستگاه های نظارتی تا مورد پیگیری قرار گیرد و بدانیم صحت دارد یا خیر؟ (تسنیم).

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در وبلاگ چارگون بخوانید.

(عکس تزئینی است)

منبع: تجارت نیوز

به "بحران کرونا در سیستان و بلوچستان، اندازه بستری بیش از میانه کشوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران کرونا در سیستان و بلوچستان، اندازه بستری بیش از میانه کشوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید