تلاش وزارت بهداشت برای مشخص مزایای شغل برای دستیاران پزشکی

به گزارش وبلاگ چارگون، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: در مجموعه وزارت بهداشت تلاش می کنیم مزایای شغل برای دستیاران در نظر گرفته شود تا مقداری از فشار ها کاسته شود.

تلاش وزارت بهداشت برای مشخص مزایای شغل برای دستیاران پزشکی

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ چارگون، به نقل از وزارت بهداشت، عباس شیراوژن با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح مسائل و معضلات دوران دستکمک پزشکی پرداخت.

وی گفت: دستکمک در قانون هایی مثل قانون بودجه سالانه و قانون توسعه می تواند شغل تلقی گردد، ولی تا قبل از آن حتی اگر از جهت حقوقی پذیرفته نشد، ما در مجموعه وزارت بهداشت تلاش می کنیم مزایای شغل برای دستیاران در نظر گرفته گردد تا مقداری از فشار ها کاسته گردد.

شیراوژن در پاسخ به این نکته که آیا شرایط کاری و حق الزحمه دستیاران عادلانه است یا خیر؟، گفت: این شرایط عادلانه نیست و یک مشکل قدیمی مزمن شده است. بر اساس قوانین و مقرراتی که در امور اداری استخدامی وجود دارد هر کس که در دوره های دانشگاهی حاضر می گردد، دانشجو است و شاغل محسوب نمی گردد؛ از این رو رزیدنت ها دانشجو محسوب می شوند و از مزایای افراد شاغل برخوردار نیستند.

وی گفت: البته در حال تلاش هستیم که با کمک مسئولین مسائل دستیاران را که بار عمده درمان کشور به عهده آنهاست، رفع کنیم. بیشتر مردم از بیمارستان های دولتی استفاده می کنند که عموما بیمارستان های آموزشی هستند و آموزشی هم یعنی حضور پررنگ دستیاران. آن ها در ساعات مختلف شبانه روز جوابگوی مردم هستند و در کنار آن آموزش هم می بینند و فعالیت های پژوهشی هم دارند؛ البته گاهی اینقدر بار درمانی زیاد است که بر فضای آموزش و پژوهش نیز تاثیر می گذارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: یک نفر که سال اول دستکمک است، از دوره ابتدایی 20 سال درس خوانده و در امتحان ها و دوره های آموزشی مختلف شرکت کرده است و واقعا روا نیست که فردی که در سن 28 تا 30 سالگی قرار گرفته است و سال های سوم و چهارم دستکمک را می گذراند، حق الزحمه ای ناچیز دریافت کند در شرایطی که با توجه به فشار های معیشتی و هزینه های مسکن واقعا زندگی برایشان سخت است.

شیراوژن با اشاره به تلاش های دولت نو در مجموعه وزارت بهداشت برای حل مسائل دستیاران، گفت: از وقتی مجموعه نو در وزارت بهداشت مشغول به فعالیت شده است، شاهد تلاش معاونت های مختلف برای حل مسائل دستیاران هستم؛ در جلساتی که با دستیاران داشته ایم در حال دسته بندی مسائل آن ها هستیم و امیدواریم با برنامه های خوبی که در معاونت های مختلف دنبال می گردد، بتوانیم تامین اعتبار کنیم و با رفع موانع حقوقی و قانونی شرایط بهتری برای دستیاران فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دستیاران نباید غیر از دغدغه تحصیل دغدغه دیگری داشته باشند، گفت: شرایط باید به نحوی فراهم گردد که این عزیزان بتوانند در آرامش و بدون دغدغه به امر درمان مردم و آموزش و پژوهش بپردازند. هم مردم و هم مسئولینی که تجربه کشیک ایستادن نداشته اند باید درک کنند که شب تا صبح بیدار ماندن سخت است به خصوص که اگر فرد در حال انجام دادن کاری پرزحمت و استرس زا هم باشد.

معاون وزیر بهداشت گفت: یک دستیار مدام نگران این است که آیا تشخیصی که برای بیمار داده و روش درمانی که در پیش گرفته درست بوده یا نه و این شرایط کاری را برای همکاران ما سخت و پراسترس می کند. یک دستیار از صبح تا ساعت 4 و 5 بعد از ظهر روز بعد باید در بیمارستان بماند و این حجم کاری بسیار سنگین و پرفشار است. این کشیک در هر ماه حداقل 12 شب تکرار می گردد که در طول سال ایام سخت و طاقت فرسایی است. خواهشی که داریم این است که خود همکاران مسائل یکدیگر را درک کنند و حداقل فشار ها از سوی همکاران کمتر گردد.

وی با ذکر این نکته که در دوران کرونا زحمات دستیاران بیشتر شده، اما در مزایای آن ها هیچ تغییری ایجاد نشده است، گفت:، چون کار دستیاران شغل محسوب نمی گردد، زحماتشان جبران نمی گردد. سازمان اداری استخدامی کشور باید برای این موضوع همراهی کند و درک این ماجرا را داشته باشد.

شیراوژن گفت: ما در جلساتی که با کمسیسیون بهداشت و درمان مجلس داریم در حال پیگیری موضوع هستیم؛ دستکمک در قانون هایی مثل قانون بودجه سالانه و قانون توسعه می تواند شغل تلقی گردد، ولی تا قبل از آن حتی اگر از جهت حقوقی پذیرفته نشد، ما در مجموعه وزارت بهداشت تلاش می کنیم مزایای شغل برای دستیاران در نظر گرفته گردد تا مقداری از فشار ها کاسته گردد.

وی اضافه کرد: هزینه ای که در حال حاضر به دستیاران پرداخت می گردد تحت عنوان کمک هزینه است که در حد کمک هزینه هم کفاف زندگی آن ها را نمی دهد. اگر بتوانیم از مجموعه اعتبارات دولتی و حمایت های خیرین استفاده کنیم با راه اندازی خوابگاه های متاهلی ویژه دستیاران می توانیم هزینه مسکن را از دوش آن ها برداریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تلاش وزارت بهداشت برای مشخص مزایای شغل برای دستیاران پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش وزارت بهداشت برای مشخص مزایای شغل برای دستیاران پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید