توصیف داستانی حس همزادپنداری را در مخاطب برمی انگیزد

به گزارش وبلاگ چارگون، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، محسن هجری پنجشنبه در نخستین دوره از آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان قاصدک در کارگاه عناصر داستان، گفت: توصیف در پیشبرد داستان تابع حادثه اصلی است. از توصیف بی ربط با اصل حادثه به هیچ وجه استفاده نکنید.

توصیف داستانی حس همزادپنداری را در مخاطب برمی انگیزد

وی گفت: به عنوان نمونه چخوف می گوید وقتی در داستانی اسلحه ای به دیوار آویزان است، باید جایی در داستان شلیک کند. موقع توصیف حادثه به فرعیات نپردازید الا اینکه به حادثه اصلی داستان شما ارتباط داشته باشد.

هجری ادامه داد: ما دو نوع توصیف درونی و بیرونی داریم. توصیف درونی را خود شخصیت داستان در خودش احساس می نماید و در بیرون قابل مشاهده نیست، مثل غم و شادی که در درون شخصیت وجود دارد. توصیف بیرونی اما خارج از شخصیت داستان است.

این نویسنده تاکید نمود: توصیف می تواند حس همزادپنداری را در مخاطب برانگیزد و او را به صحنه داستان بکشاند. این یکی از ویژگی های توصیف است. یعنی شما توصیفی به دست می دهید که مخاطب احساس کند در متن حادثه قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از این کارگاه به خلق گفت وگو در داستان پرداخت و گفت: گفت وگوی داستانی در داستان مدرن نقش کلیدی بازی می نماید. اگر گفت وگوها در داستان حول حادثه اصلی شکل بگیرند، قدرتمند شکل می گیرد.

هجری یادآور شد: در دیالوگ ها باید منطق قدرتمند داشته باشید تا گفت وگو عمیق گردد. در دیالوگ نویسی همواره به سمت شخصیت مثبت داستان میل پیدا نکنید، چرا که دیالوگ ها ضعیف خواهند شد.

این داستان نویس در سرانجام گفت: گفت وگو می تواند بیرونی و درونی باشد. گاهی شخصیت با خودش یا یک شی حرف می زند یا گاهی با یک نفر که در مقابلش واقع شده است. گفت وگوها به طور معمول در متن با زبان محاوره است الا اینکه مثلاً داستان شما تاریخی باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "توصیف داستانی حس همزادپنداری را در مخاطب برمی انگیزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیف داستانی حس همزادپنداری را در مخاطب برمی انگیزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید