توصیه های رئیس فدراسیون کوهنوردی برای گریز از خطرات سقوط بهمن

به گزارش وبلاگ چارگون، از جمله بلایای طبیعی که در مناطق کوهستانی و فصل سرما روی می دهد و منجر به مرگ افراد هم می گردد، سقوط بهمن است. کما اینکه این حادثه دو هفته پیش در کوه های توچال تهران منجر به مرگ یک نفر شد.

توصیه های رئیس فدراسیون کوهنوردی برای گریز از خطرات سقوط بهمن

این در حالی است که افراد مختلفی که اقدام به کوهنوردی در فصل سرما می نمایند، می توانند با لحاظ کردن نکات ایمنی لازم خطر سقوط بهمن و روبرو شدن با آن را برای خود به حداقل برسانند. رئیس فدراسیون کوهنوردی اگرچه تاکید دارد این فدراسیون نسبت به همه افرادی که به دل کوه می زنند و حفظ جان آنها، مسئولیتی ندارد اما در عین حال بر رعایت این توصیه ها توسط کوهنوردان عادی و گردشگران تاکید دارد.

رضا زارعی در مصاحبه با وبلاگ چارگون با بیان اینکه فدراسیون کوهنوردی برای نیروهای خود دوره های آموزشی ویژه بهمن شناسی و چگونگی در امان ماندن از خطرات آن را برگزار می نماید، اعلام نمود: کوهستان در فصل سرما و گرما خطرات خاص خود را دارد. در ماه های زمستانی و برفی این خطرات شامل مواردی است که یکی از مهمترین آنها سقوط بهمن است. در دوره های آموزشی که برگزار می کنیم، افراد شرکت نماینده با جنس برف و ابزارهای آن آشنا می شوند.

وی با تاکید بر اینکه خیلی از افراد به صورت تفننی اقدام به کوهنوردی می نمایند، ادامه داد: این افراد جزو گردشگران به حساب می آیند. فدراسیون کوهنوردی در قبال همه و از جمله این افراد مسئولیتی ندارد اما همیشه توصیه های خود را داشته است تا با لحاظ کردن آنها احتمال روبرو با سقوط بهمن و خطرات آن را به حداقل ممکن برسانند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی توصیه های موردنظر در این زمینه را اینگونه برشمرد: اول اینکه افراد باید به توصیه های هواشناسی و سازمان امداد و نجات توجه لازم را داشته باشند. موضوع مهم دیگر اینکه آنها حداقل 48 ساعت پس از بارش برف باید از صعود به ارتفاعات اجتناب نمایند. موضوع سوم اینکه هنگام صعود به تابلوهای خطر که در جهتهای مختلف کوهستانی تعبیه شده، توجه لازم را داشته باشند.

زارعی با بیان اینکه افراد باید در قالب تیم هایی با بیش از 2 نفر اقدام به کوهنوردی نمایند، یادآور شد: دیگر اینکه آنها باید خانواده و تیم های امداد رسانی را در جریان جهت تردد خود قرار دهند. این دو موضوع یاری می نماید که در صورت بروز حادثه، فرایند امداد رسانی بهتر و سریعتر انجام گردد.

وی دیگر توصیه های موردنظر برای روبرو نشدن با خطرات صعود به ارتفاعات به خصوص در فصل سرما را اینگونه بیان کرد: افراد جهتهای عمومی را برای تردد و صعود انتخاب نموده و از ورود به جهتهای ناشناخته اجتناب نمایند. در واقع به هیچ وجه نبای جهتهای میانبر انتخاب گردد. همچنین افراد صبح زود را برای صعود به ارتفاعات انتخاب نمایند چون در این ساعت به خاطر سرمای بیشتر احتمال سقوط بهمن کمتر است. دیگر اینکه تا چند ساعت در جهتی که دچار سقوط بهمن شده، تردد نگردد چون احتمال تکرار آن وجود دارد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی با تاکید موردتوجه قرار دریافت این 8 توصیه توسط کسانی که قصد صعود به ارتفاعات را دارند به این پرسش وبلاگ چارگون مبنی بر اینکه فدراسیون شما خدمات امدادی برای کسانی که در ارتفاعات دچار حادثه می شوند، دارد؟، پاسخ منفی داد و گفت: فدراسیون کوهنوردی اجازه فعالیت امدادی ندارد. فعالیت امدادی کوهستان مانند شهری باید با مجوز لازم انجام گردد اما نمایندگان ما در کنار نمایندگان نهادی مانند هلال احمر درستاد پیشگیری از حوادث فعال هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "توصیه های رئیس فدراسیون کوهنوردی برای گریز از خطرات سقوط بهمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های رئیس فدراسیون کوهنوردی برای گریز از خطرات سقوط بهمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید