چرا ارتودنسی میکنیم؟

به گزارش وبلاگ چارگون، در ادامه مطلب ارتودنسی چیست، می توانید درباره ارتودنسی دندان، مدت زمان ارتودنسی دندان و هزینه ارتودنسی بیشتر بخوانید.

چرا ارتودنسی میکنیم؟

ارتودنسی دندان

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که ارتودنسی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که ارتودنسی یکی از رشته های تخصصی در دندان پزشکی برای ردیف کردن دندان و ناهنجاری های فک است. ارتودنسی از دو واژه ارتو به معنی راست و درست و ادوس به معنای دندان تشکیل شد. در ادامه مطلب ارتودنسی چیست باید ذکر کنیم که ارتودنسی با نظم بخشیدن دندان ها و رفع کردن مسائل فک می تواند به شما یاری کند تا با کیفیت بهتری غذا بخورید و لبخندی زیبا را میهمان همیشگی دندان هایتان کنید.

زمان طلایی و دوره درمان ارتودنسی دندان

براساس مقاله ارتودنسی چیست باید بدانید که بهترین زمان برای انجام ارتودنسی هنگام رشد ساختمان های صورت بوده که این بازه سنی در دختران قبل از 13 سالگی و پسران قبل از 15 سالگی است و اگر این زمان از دست برود، برای تصحیح به زمان و انرژی بیشتری احتیاج است. مدت زمان ارتودنسی دندان معمولا در حدود یک سال و نیم تا دو سال بوده که این بازه زمانی نسبت به سن افراد و نحوه قرار گیری دندان ها ممکن است، تغییر کند.

روش های انجام ارتودنسی

ارتودنسی دندان بنا به تشخیص متخصص به روش های مختلفی انجام می گردد؛ ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی فانکشنال، روش هایی هستند که در ادامه مطلب ارتودنسی چیست، به صورت خلاصه به آن ها می پردازیم.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت رایج ترین نوع ارتودنسی بوده که شامل نوار، سیم و براکت هاست. در این روش درمان که حدودا در طول یک ماه به میزان یک میلیمتر دندان ها حرکت می نمایند، براکت ها بر روی دندان ها چسبانده شده و یک سیم از میان آن ها عبور می نماید که به یاری کش های سفید یا رنگی به براکت ها متصل می گردد. امکان استفاده از ارتودنسی ثابت به شرط سلامت لثه و بافت های نگه دارنده، در هر سنی امکان پذیر است، اما طول درمان که میانه آن دو سال بوده، در سنین بالا طولانی تر می گردد.

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک؛ قالبی از فک بالا و پایین گرفته و پلاک ها ساخته می گردد. این روش برای افراد کم سن و سال مناسب تر است زیرا، علاوه بر مسائل دندانی می تواند ناهنجار های استخوانی فک را نیز رفع کند و بیمار این امکان را دارد تا زمان خوردن غذا، ارتودنسی را دربیاورد و بعد از مسواک و نخ دندان دوباره در دهان بگذارد.

ارتودنسی دیمون

در این نوع ارتودنسی؛ از نوعی براکت به نام دیمون استفاده می گردد که مکانیزمی کشویی دارد و همزمان با مرتب شدن دندان ها حرکت می نمایند که همین امر یاری می نماید تا افراد درد کمتر و راحتی بیشتری را تجربه نمایند. ظاهر زیبای براکت های دیمون و نتیجه نهایی از دیگر مزایای ارتودنسی دیمون است.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی نوعی دیگر از روش های ارتودنسی است که در آن یک سری قالب های پلاستیکی شفاف از دندان های بیمار تهیه می گردد که هر دو هفته یکبار باید تعویض شوند. این قالب ها نیروی ثابتی را به دندان وارد می نمایند.

ارتودنسی لینگوال

یکی از مزیت های اصلی ارتودنسی به روش لینگوال این است که براکت ها در پشت دندان ها قرار می گیرند و دیگر احساس خجالت از سیم کشی دندان ندارید. اما، محدود کردن رژیم غذایی و عدم نمایش براکت ها باعث می گردد تا گستره دید بیمار کم گردد و نسبت به مراقبت های طول درمان و تمیز کردن آن ها کوتاهی کند.

ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال یکی از روش های مجذوب کننده ارتودنسی دندان است که علاوه بر ساخت لبخند زیبا به شما یاری می نماید تا بتوانید مسائل فک را نیز رفع کنید و نیمرخ زیباتری داشته باشید. در این روش به جای فشار به دندان ها، فشار به فک وارد می گردد و به جا باز کردن برای دندان ها یاری می نماید. این نوع ارتودنسی در سنین حدودا 7 سالگی قابل اجراست و بیمار می تواند همزمان هم ارتودنسی و ارتوپدی را با هم تجربه کند.

جدیدترین نوع ارتودنسی

انتخاب روش ارتودنسی معمولا نسبت به نظر ارتودنتیست بستگی دارد، اما ارتودنسی دیمون یکی از به روزترین و جدیدترین نوع ارتودنسی در دنیاست. این روش با داشتن براکت های کشویی با قابلیت بازو بسته شدن و نتایج سریعتر، از محبوبیت بالایی نیز در میان بیمار ها برخوردار است. در ارتودنسی دیمون اصطکاک و فشار کمتری به دندان ها وارد می گردد و همین موضوع یاری می نماید تا بیمار درد کمتری را در مدت زمان ارتودنسی دندان حس کند و، چون رفت و آمد کمتری برای مراجعه به پزشک احتیاج است، در زمان و هزینه ارتودنسی نیز صرفه جویی می گردد.

منبع: بهترین ها

منبع: فرارو

به "چرا ارتودنسی میکنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ارتودنسی میکنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید