1870 پژوهشگر ایرانی در ردیف پژوهشگران پر استناد جهان ، سهم هر کدام از دانشگاه های کشور در توزیع دانشمندان پراستناد چقدر است؟

به گزارش وبلاگ چارگون، رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: در آخرین نسخه لیست دانشگاه استنفورد، با محاسبه استنادات فقط در سال 2021، تعداد 1870 پژوهشگر ایرانی جزء 2 درصد پراستناد در 22 حوزه موضوعی اصلی و 176 حوزه فرعی قرار گرفتند.

1870 پژوهشگر ایرانی در ردیف پژوهشگران پر استناد جهان ، سهم هر کدام از دانشگاه های کشور در توزیع دانشمندان پراستناد چقدر است؟

به گزارش وبلاگ چارگون، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) اظهار کرد: در چند سال اخیر، تعدادی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد با استفاده از داده­ های پایگاه اسکوپوس اقدام به ایجاد پایگاه داده­ و محاسبه شاخصی به نام شاخص استنادی مرکب کردند.

فاضل زاده ادامه داد: این لیست در کشور ما با نام لیست دانشگاه استنفورد شناخته شده و مورد توجه رسانه ها و مؤسسات قرار گرفته است. هدف این پایگاه داده، ارائه مجموعه ای از سنجه­ های استنادی استاندارد شده برای ارزیابی تأثیراستنادی دانشمندان در رشته ها و حوزه های علمی مختلف در سطح دنیا است.

رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ادامه داد: شاخص استنادی مرکب، مجموعه ای از چند شاخص استنادی مجزا است که پژوهشگران دانشگاه استنفورد در مقاله سال 2016 خود معرفی و محاسبه کرده­ اند. این شاخص ها مبتنی بر تعداد استنادات دریافتی مقالات دانشمندان و جایگاه های نویسندگی آنها (الگوی هم-­نویسندگی) و شاخص هرش است.

وی گفت: براساس تازه ترین به روز­رسانی این پایگاه داده که منتشر شده، دامنه پوشش داده ها از سال 1996 تا 2021 است. این لیست دربرگیرنده نویسندگان پراستناد براساس شاخص استنادی مرکب و جزو دو درصد پراستناد در 22 حوزه موضوعی اصلی و 176 حوزه فرعی است.

فاضل زاده اظهار کرد: در آخرین نسخه این پایگاه داده، با محاسبه استنادات فقط در سال 2021، تعداد 1870 پژوهشگر از بین تعداد کل 200409 پژوهشگر بین المللی با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

وی گفت: نمودار شماره 1، روند تغییرات تعداد کل پژوهشگران ایرانی پراستناد دو درصد را در طی سال های گذشته این پایگاه داده نشان می­ دهد. شایان ذکر است که تعداد پژوهشگران ایرانی در دو سال اخیر در مقایسه با سال­ های گذشته، رشد چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: در آخرین نسخه این پایگاه داده، با محاسبه استنادات در طول دوره خدمت علمی در بازه 1996 تا 2021، تعداد 715 پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران از بین تعداد کل 195605 پژوهشگر بین المللی حضور دارند.

نمودار شماره 2، روند تغییرات تعداد کل پژوهشگران ایرانی پراستناد 2 درصد در دوران خدمت علمی پژوهشگر را در طی سال ­های گذشته این پایگاه داده نشان می دهد.

در جدول 1، تعداد 80 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران که حداقل دارای 5 پژوهشگر پراستناد 2 درصد هستند، براساس پایگاه داده استنفورد در سال 2021 ارائه شده است.

در جدول 2، تعداد 43 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران که دارای بیشترین تعداد پژوهشگر پراستناد 2 درصد در طی دوران خدمت علمی پژوهشگر هستند، ارائه شده است.

در جدول 3، تعداد پژوهشگران پراستناد 2 درصد برتر کشور به تفکیک حوزه موضوعی براساس پایگاه داده در سال 2021 مشاهده می گردد. قابل توجه است که توزیع پژوهشگران در حوزه های موضوعی یکسان نیست.

در جدول 4، تعداد پژوهشگران پراستناد 2 درصد برتر کشور به تفکیک حوزه موضوعی در دوران خدمت علمی پژوهشگر مشاهده می گردد.

همانطور که در جدول های 3 و 4 مشاهده شد، 5 حوزه موضوعی که بیشترین تعداد پژوهشگران ایرانی پراستناد 2 درصد برتر را دارد عبارتند از پزشکی بالینی، مهندسی، فناوری­ های راهبردی (هوش مصنوعی، نانو، فرایندهای ساخت پیشرفته و...)، شیمی و فناوری اطلاعات و ارتباطات.

در نمودار 3، تعداد پژوهشگران ایرانی پراستناد 2 درصد برتر به تفکیک حوزه­ های موضوعی در سال­ های مختلف نشان داده شده است.

در نمودار 4، تعداد پژوهشگران ایرانی پراستناد 2 درصد برتر به تفکیک حوزه های موضوعی در دوران خدمت علمی پژوهشگر نشان داده شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "1870 پژوهشگر ایرانی در ردیف پژوهشگران پر استناد جهان ، سهم هر کدام از دانشگاه های کشور در توزیع دانشمندان پراستناد چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1870 پژوهشگر ایرانی در ردیف پژوهشگران پر استناد جهان ، سهم هر کدام از دانشگاه های کشور در توزیع دانشمندان پراستناد چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید