توضیحات کدخدایی درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری

به گزارش وبلاگ چارگون، تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد نظارت بر اجرای انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و در این راستا یک هیئت مرکزی نظارت شکل گرفته است و اعضای آن بعضی افراد داخل شورای نگهبان و بعضی افراد خارج از این شورا هستند.

توضیحات کدخدایی درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری

برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت وگو درخصوص انتخابات ریاست جمهوری با عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به صورت تلفنی مصاحبه کرد. کدخدایی با بیان اینکه آنچه مربوط به شورای نگهبان است انتخابات ریاست جمهوری است و دو انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در برخی از حوزه ها برگزار می گردد، گفت: در انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز شورای نگهبان هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری بر عهده اعضای شورای نگهبان قرار گرفته است، اظهار کرد: برخلاف مجلس که هیئت های نظارت صلاحیت کاندیداها را بررسی می کنند، در ریاست جمهوری شورای نگهبان این کار مهم را انجام می دهد.

سخنگوی شورای نگهبان اجرا و برگزاری انتخابات را بر عهده وزارت کشور عنوان نمود و یادآور شد: نظارت بر این اجرا بر عهده شورای نگهبان است. در این راستا یک هیئت مرکزی نظارت شکل گرفته است و اعضای آن برخی افراد داخل شورای نگهبان و برخی افراد خارج از این شورا هستند.

کدخدایی ضمن اشاره به برگزاری نخستین جلسه هیئت نظارت بر انتخابات گفت: در این جلسه تکلیف هیئت های نظارت استانی در تمام استان های کشور روشن شد و اعضای آن ها انتخاب شدند. اعضای هیئت های استانی کار انتخاب اعضای هیئت های شهرستانی را نیز برعهده می گیرند.

وی درباره تکالیفی که هیئت های نظارت برعهده می گیرند توضیح داد و بیان نمود: در هیئت های استانی و شهرستانی در زمان برگزاری انتخابات، ناظرین را تعیین می کنند و ناظرین سر صندوق ها حضور دارند. این ناظرین باید در روز انتخابات در صندوق های انتخابات حضور داشته باشند و آن را رصد کنند تا اگر تخلفی وجود داشته باشد آن را به استان و تهران اطلاع داده گردد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: هیئت های نظارت استانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی می توانند با مشورت هیئت مرکزی نظارت تصمیم گیری و صلاحیت داوطلبان را بررسی کنند. در انتخابات ریاست جمهوری، طبق اصل 110 قانون اساسی بررسی صلاحیت افراد برای داوطلبین بر عهده تمامی اعضای شورای نگهبان است و صلاحیت افراد باید در خود این شورا مورد بررسی قرار گیرد.

عباسعلی کدخدایی همچنین امروز در مراسم پایانی رویداد ایده نگاری کرونا و مشارکت در انتخابات 1400 در دانشگاه شریف به طرح این پرسش پرداخت که با همه گیری کرونا چگونه می توانیم انتخابات سالم تری برگزار کنیم؟ وی گفت: علاوه بر سلامت انتخابات یعنی صیانت از آرای مردم که از سال گذشته با همه گیری کرونا مواجهیم؛ سلامت مردم در انتخابات نیز به عنوان اصل مهمی برای ما اهمیت یافته است.

کدخدایی اضافه کرد: در رویداد ایده نگاری کرونا و مشارکت در انتخابات 1400، چهارصد نفر از نخبگان با یکدیگر رقابت کردند که امروز برگزیدگان این رقابت ها تکریم می شوند.

عباسعلی کدخدایی در جمع وبلاگ چارگون درخصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: مشارکت حداکثری و حضور پرشور مردم همیشه یکی از مسائل مهم بوده است و یکی از بحث های جدی است. در یک سال گذشته که بحث ویروس منحوس شیوع پیدا کرده است لازم است که اقدامات پیشگیرانه انجام گردد. ما پیش بینی کردیم که برای رعایت سلامتی مردم، از خود مردم و نخبگان مردم نظرخواهی کنیم. خوشبختانه امروز در این رقابت ها یک گروه از نخبگان ایده های خوبی عنوان نمودند که برگزیده شد و امیدواریم که اینها در اختیار دستگاه های مختلف قرار گیرد.

وی اظهار داشت: امیدواریم که این راه برای نظرخواهی از عموم مردم و نخبگان باز باشد.

کدخدایی درباره الکترونیکی برگزار شدن انتخابات نیز گفت: بخش عمده آن به وزارت کشور بازمی گردد. بحث الکترونیکی شدن یک بحث فنی است و بارها عرض کردم که هر زمان که زیرساخت ها فراهم گردد ما نیز آمادگی داریم.

وی ادامه داد: ما مخالفتی با انتخابات الکترونیکی نداریم فقط نیاز است که زیرساخت ها فراهم گردد هنوز به مرحله تامین زیرساخت نرسیده ایم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "توضیحات کدخدایی درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات کدخدایی درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید